Op 14 november keurde het Europees Parlement een een nieuw systeem goed dat de veiligheid van luchtverkeer in Europa moet verbeteren. Dankzij de Groenen moet het veiligheidssysteem er nu ook voor zorgen dat het milieu en klimaat minder worden belast. Resultaat: vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 10%.

In eerste instantie was het nieuwe veiligheidssysteem bedoeld voor controle op het luchtverkeer. Ook moet het systeem zorgen voor betere communicatie tussen grond- en luchtpersoneel.

De Groene fractie staat volledig achter het project. Niet alleen omdat het de veiligheid van het luchtverkeer verhoogt, maar ook omdat het een zeer gunstige invloed kan hebben op het milieu en het klimaat.

Vlieghoogte en -snelheid aanpassen
Volgens Bart Staes, europarlementariër voor GroenLinks/Groen! kan het vliegveiligheidssysteem gekoppeld worden aan snelheidsmanagement. Als vliegtuigen hun snelheid aanpassen in functie van het beschikbaar zijn van ladingsbanen, is onnodig rondcirkelen niet meer nodig. Dit bespaart kerosine en hiermee wordt de vervuiling van de regio rondom de luchthaven beperkt.

Ook kan de vlieghoogte aangepast worden, zodat het de ´condensatiestrepen´van vliegtuigen verminderd. Dat zijn de lijnen die vliegtuigen op grote hoogte achter zich laten. Deze strepen kunnen zich omvormen in kunstmatige wolken die weer een negatief effect hebben op het klimaat. Het koppelen van meteorologische gegevens aan de informatie van het vliegveiligheidssysteem maakt het makkelijker om de strepen te voorkomen.

Milieucommissaris Dimas laat de voorstellen eerst onderzoeken. Tot 2007 is er een studiefase van het project en tot 2013 zal het vliegveiligheidssysteem effectief ontwikkeld worden. Tegen 2020 is het volledig operationeel in de hele Europese Unie.