In een verklaring over Afghanistan heeft het Europees Parlement zich achter Operation Enduring Freedom geschaard. GroenLinks vindt dat de verklaring de plank misslaat en heeft tegengestemd.

"De NAVO-landen zijn Afghanistan binnengevallen en hebben nu een verantwoordelijkheid tegenover de Afghanen," meent Joost Lagendijk, "maar de huidige strategie is uitgedraaid op een mislukking. De rechtse fracties hebben voorkomen dat het Europees Parlement deze broodnodige kritiek in haar verklaring opneemt."

Kwaad bloed
De NAVO is aanwezig in Afghanistan met de International Security Assistance Force (ISAF), waaronder ook de Nederlandse missie in Uruzgan valt. Daarnaast jagen de Verenigde Staten, met steun van een aantal andere landen, op de Taliban in de missie Operation Enduring Freedom (OEF). Het aantal burgerslachtoffers van vooral deze laatste missie en de slechte coördinatie met de Afghanen hebben veel kwaad bloed gezet. Daarom wilde Lagendijk dat het parlement opriep tot een onmiddellijke wijziging van de strategie.

Straaljagers
"Het is niet verkeerd de regering in Kaboel te ondersteunen om vrede en veiligheid te bereiken in Afghanistan," volgens Lagendijk. "Het probleem is dat wij op deze manier vrede en veiligheid niet dichterbij brengen."

Op de dag dat het rapport werd aangenomen (8 juli), kondigde Washington aan meer straaljagers naar Afghanistan te sturen. Maar juist luchtaanvallen maken veel onbedoelde slachtoffers, omdat vanuit de lucht niet duidelijk te zien is of het om Talibanstrijders gaat. Het grote aantal burgerslachtoffers is tragisch en drijft bovendien meer Afghanen in de armen van de Taliban.

Teleurstellende resultaten
"Het Europees Parlement gaat te ver mee met het idee van president Bush, dat er een militaire oplossing is voor de problemen in Afghanistan," legt Lagendijk uit, "maar de problemen in Afghanistan zijn voor een belangrijk deel te wijten aan niet-militaire factoren. Zoals armoede, corruptie en een gebrek aan betrouwbare politie en justitie." Lagendijk is blij dat de verklaring de aandacht vestigt op de tot nu toe teleurstellende resultaten van de Europese politiemissie. Ook roept de verklaring op tot meer investeringen in wederopbouw, zoals Lagendijk wil.

Samen met de linkse fracties in het parlement hebben de Groenen geprobeerd om een aantal essentiële wijzigingen in de verklaring aan te brengen. Helaas is dat niet gelukt. Uiteindelijk stemde slechts een beperkt gezelschap van Groenen en radicaal linkse parlementariërs tegen het rapport. De sociaal-democraten waren uiteindelijk toch voor.

Zie ook: