Deze week behandelde het Europees Parlement plannen om de vervoersector schoner te maken. Volgens GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk is dat hard nodig, maar zijn de voorstellen weinig concreet.

GroenLinks stemde tegen het rapport, omdat het wel vol staat met diagnoses maar nauwelijks acties bevat om de problemen op te lossen. "We hebben nu wel lang genoeg gepraat over klimaatverandering. We kennen de problemen. Het is zaak om eindelijk met beter omlijnde maatregelen te komen. Europa moet laten zien dat we het veranderen van het klimaat serieus nemen", aldus Lagendijk.

Geen Europese vliegtaks
De meeste voorstellen van de Groenen om het rapport concreter te maken, werden door een meerderheid van het Europees Parlement verworpen. Het ging hier onder meer om het invoeren van accijnzen op kerosine en het heffen van BTW op vliegtickets. Nederland loopt hierop vooruit door deze zomer een vliegtaks in te voeren.

Joost Lagendijk: "Het is ronduit gek dat vliegen nog steeds van deze fiscale maatregelen is uitgezonderd. Die uitzonderingen passen totaal niet in de Europese klimaat- en energiepolitiek. Zeker niet als je bedenkt dat de uitstoot door het vliegverkeer sinds 1990 ongeveer is verdubbeld."

Stijging CO2-uitstoot transport
De uitstoot van CO2 door verkeer is tussen 1990 en 2005 met 32,1% gestegen. Daarmee is het vervoer de slechtst presterende sector wat betreft de Kyoto-doelstellingen.

Volgens Lagendijk is de noodzaak acuut om schonere vormen van transport en vervoer goedkoper te maken en viezere transportmiddelen duurder. Op die manier stimuleer je investeringen in duurzame mobiliteit.

"Om klimaatverandering te beperken moeten we meer per schip en over het spoor gaan vervoeren. We moeten daarom investeren in snelwegen op het water voor schepen en goede spoorverbindingen in heel Europa. Het benodigde geld moeten we vooral weghalen bij de meer vervuilende transportvormen, zoals vlieg- en wegverkeer", aldus Lagendijk.

Zie ook: