GroenLinks heeft voorzitter Borrell van het Europees Parlement gevraagd waarnemers te sturen naar het Turkse proces tegen schrijver Orhan Pamuk. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk, voorzitter van de parlementaire EU-Turkije delegatie, noemt het proces een zorgwekkend incident.

De Turkse openbare aanklager is van plan om Pamuk te vervolgen wegens ´publieke belastering van de Turkse identiteit´. Op zes februari 2005 zei Pamuk tegen de Zwitserse krant Tages Anzeiger dat ´dertigduizend Koerden en een miljoen Armeniërs zijn vermoord in deze gebieden en dat behalve ik niemand erover durft te praten.`

Gevangenisstraf

Volgens het Turkse wetboek van strafrecht kan publieke belastering van de Turkse identiteit bestraft worden met zes tot 36 maanden gevangenis. Bovendien kan de straf met een derde toenemen als, zoals in het geval van Pamuk, een Turkse onderdaan de belastering in het buitenland heeft begaan. Pamuk sprak over de onderdrukking van opstandige Koerden door Turkije in de voorbije decennia en de vele Armeniërs die in 1915 door Turks toedoen om het leven zijn gekomen.

"De aanklacht is duidelijk in strijd met het recht op vrijheid van meningsuiting, het VN-Verdrag over Burgerlijke en Politieke Rechten en de Europese Mensenrechtenconventie. Ook de Turkse regering heeft deze overeenkomsten getekend. Ik vind dit dan ook een zorgwekkend incident en ik denk dat het van groot belang is dat het Europees Parlement, als hoeder van Europa´s vrijheden en democratische waarden, waarnemers stuurt naar het proces dat op 16 december begint", aldus Lagendijk in een brief aan Borrell. Hij schreef deze namens de EU-Turkije delegatie.

Toetredingsonderhandelingen

Volgens Lagendijk is het van groot belang de toepassing van het nieuwe wetboek van strafrecht op de voet te volgen. De invoering hiervan was een van de belangrijkste voorwaarden voor het kunnen starten van toetredingsonderhandelingen. Deze beginnen hoogstwaarschijnlijk op maandag drie oktober.

Lagendijk: "We hebben destijds al tegen de Turken gezegd dat dergelijke, oude bepalingen in de toekomst voor problemen konden zorgen, omdat conservatieve elementen ze kunnen misbruiken. Dat is nu dus direct al het geval. Ik hoop daarom dat dit zorgwekkende incident een extra reden is voor de Turkse regering om deze bepalingen de komende jaren toch te schrappen."