GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk hoopt dat het voltallige Europees Parlement de tweede havenrichtlijn van de Europese Commissie begin 2006 alsnog naar de prullenbak verwijst. Dinsdag werd een voorstel van hem voor volledige verwerping van de richtlijn in de transportcommissie van het Europees Parlement nog niet aangenomen.

Tot verrassing van zowel voor- als tegenstanders werd ook het verslag van de Duitse rapporteur Jarzembowski verworpen. Hierin had het Europees Parlement haar wijzigingsvoorstellen opgenomen. Dit heeft tot consequentie dat het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie ongewijzigd naar de plenaire vergadering gaat. Daar zal opnieuw de strijd losbarsten tussen de parlementariërs die het voorstel willen verwerpen en zij die het Commissie-voorstel via wijzigingen willen verbeteren.

"Hopelijk beseft het voltallige parlement bij de plenaire stemming dat deze nieuwe havenrichtlijn ook in eventueel geamendeerde vorm overbodige Europese regelgeving bevat waar niemand op zit te wachten. Ik heb daarom goede hoop dat mijn voorstel tot verwerping van de richtlijn alsnog wordt aangenomen", aldus Lagendijk.

Geen noodzaak
In een ver verleden heeft het Europees Parlement de Europese Commissie gevraagd om voorstellen te doen voor het vaststellen van regels over concurrentie tússen havens. Hierin zouden regels voor staatssteun een belangrijke rol spelen. Maar de Europese Commissie probeert nu voor de tweede keer regels te maken voor concurrentie bínnen de havens, terwijl daarvoor volgens Joost Lagendijk geen enkele noodzaak bestaat. De Europese Commissie wil lidstaten dwingen om alle diensten binnen havens opnieuw aan te besteden. Lagendijk is van mening dat daardoor arbeidsplaatsen onnodig op de tocht komen te staan en duurzame investeringen onrendabel worden.

"Het echte probleem is dat lidstaten elkaar met directe en indirecte steun de loef proberen af te steken, wat leidt tot een oneerlijk spel. Ook het milieu en de arbeidsomstandigheden zijn hiervan de dupe. Ik hoop dan ook van harte dat het volgende voorstel van de Europese Commissie wel goede spelregels zal bevatten over staatssteun aan havens", aldus Lagendijk.