Opnieuw is er ophef over het onkostenvergoedingensysteem van de europarlementariërs. Dit keer over het tekenen voor aanwezigheid in Brussel of Straatsburg en de 'dagvergoeding' die hieraan gekoppeld is. GroenLinks pleit al jaren voor een soberder regime en een streng en helder onkostensysteem op basis van werkelijk gemaakte kosten.

De Oostenrijkse europarlementariër Hans Peter Martin zegt dat 200 collega’s in totaal meer dan 7000 keer hebben getekend voor aanwezigheid en vervolgens het parlement hebben verlaten., waardoor zij onterecht de dagvergoeding incasseerden. Bewijs hiervoor leverde hij overigens niet. Bovendien zijn er geen regels die vastleggen hoeveel uur een parlementariër aanwezig moet zijn om de dagvergoeding te mogen incasseren.

Veel mis
Kathalijne Buitenweg, GroenLinks-lijsttrekker bij de komende Europese verkiezingen, is het met Martin eens dat er net nodige mis is in het Europees Parlement. “Zo zijn de reiskostenvergoedingen absurd hoog en staan die niet in verhouding tot werkelijk gemaakte kosten. We pleiten er al jaren voor dat te veranderen.”

Frustratie
Martin kondigde aan alle gevallen in detail te publiceren, maar op een persconferentie kwam hij alleen met een lijst van 57 namen van Duitse afgevaardigden, zonder verdere onderbouwing van zijn beschuldigingen. Buitenweg begrijpt zijn frustratie met het vergoedingensysteem, maar typeert zijn manier van opereren als “stasi-pratijken”. Volgens Martin zijn er ook parlementariërs die hun handtekening laten vervalsen door hun assistent. Buitenweg: “Dit moet onmiddellijk onderzocht worden en zo nodig justitieel vervolgd.”

Groenen
De groenen hebben meermalen op hervorming aangedrongen. Donderdag 1 april zal de fractievoorzitter van de groenen, Dany Cohn Bendit, wederom officieel voorstellen om de vergoeding te beperken tot de werkelijk gemaakte kosten.

Campaign for Parlianentary Reform
De laatste jaren timmerde Buitenweg met de Campaign for Parliamentary Reform (CPR) waarin hervormers uit alle fracties en lidstaten zitting hebben, aan de weg. Die CPR heeft al een aantal veranderingen bereikt, zoals de afschaffing van de slecht bezochte vrijdagzittingen in Straatsburg. Binnenkort presenteert de CPR The Pledge een belofte die kandidaat-europarlementariërs voorafgaand aan hun verkiezing aan de kiezer afleggen: vóór hervorming van het onkostensysteem, het bekendmaken van financiële belangen en de afschaffing van Straatsburg als tweede vergaderzetel. Hierdoor kan de kiezer op 10 juni een goed geïnformeerde keuze maken.

Nederlandse europarlementariërs
In 1999 hebben de Nederlandse afgevaardigden vrijwillig een gedragscode ondertekent. De cijfers van 'GroenLinks' zijn online te vinden in de financiële jaarverslagen met daarin ook de terugbetaling aan het Europees Parlement van teveel ontvangen reisvergoeding. Het Radio 1 Journaal concludeerde in februari 2004, na onderzoek onder alle Nederlandse fracties in het Europees Parlement, dat in ieder geval de PvdA, GroenLinks, SP en twee VVD'ers zich aan deze code hebben gehouden.