Zondag 28 maart 'plantten' GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo en natuurliefhebbers een protestbord in natuurgebied Oostzanerveld ten noordoosten van Zaandam. De tweede Coentunnel en woningbouw bedreigen dit vogelrijke gebied dat onder de Europese vogelrichtlijn valt.

GroenLinks voert de komende maanden actie voor Europees beschermde natuurgebieden in Nederland. Ondanks het feit dat deze gebieden Europese bescherming genieten, komen ze toch steeds verder in de verdrukking.

Het natuurgebied Oostzanerveld (veenweidelandschap) kent een uniek verkavelingspatroon en daarom een zeer specifieke flora en fauna. Door de aanleg van de tweede Coentunnel en woningbouw wordt het natuurgebied bedreigd. In het Oostzanerveld 'plantte' Alexander de Roo in aanwezigheid van leden van diverse betrokken organisaties en natuurliefhebbers een protestbord.

Naast de actie in Oostzaan plaatst GroenLinks de komende maanden in diverse andere provincies protestborden bij bedreigde en Europees beschermde natuurgebieden. De Roo: "Doel hiervan is niet alleen het oproepen tot een betere bescherming, maar ook om überhaupt aan te geven dat het hier om Europees beschermde natuurgebieden gaat. Dat is nu nog op geen enkele wijze zichtbaar."

De eerstvolgende actie is bij de Waddenzee, n.a.v. het advies van de commissie Meijer om gasboringen in de Waddenzee toe te staan.