Na lang spoedoverleg heeft de Europese Commissie deze week toch nog een voorstel over bindende uitstootnormen voor auto´s gepresenteerd. Industriecommissaris Verheugen en Milieucommissaris Dimas zijn het uiteindelijk eens geworden over de inhoud ervan. Volgens GroenLinks is het voorstel een slap compromis.

De Europese Commissie wil autofabrikanten gaan dwingen om de CO2-uitstoot van auto´s te verlagen, maar gaat daarin niet ver genoeg om de Europese klimaatambities te halen. Volgens het voorstel moeten autofabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto´s in 2012 teruggebracht hebben tot 130 gram per kilometer. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "Een forse verlaging van de uitstoot door auto´s is hard nodig. Ongeveer een vijfde van alle Europese CO2-uitstoot is afkomstig van auto´s. Het is dus onmogelijk de klimaatverandering aan te pakken zonder die uitstoot flink te verminderen. Om onze klimaatambities te halen is het nodig dat de gemiddelde uitstoot van auto´s in 2012 niet hoger ligt dan 120 g per kilometer."

Kort geheugen
In 1999 beloofden de Europese autofabrikanten dat de uitstoot in 2008 niet meer dan 140 g CO2/km zou bedragen. Die afspraak gaan ze niet nakomen aangezien de gemiddelde uitstoot nu rond de 160 gram per km ligt. GroenLinks vindt het daarom belangrijk dat de uitstootnormen nu in de wet worden vastgelegd. "We zijn dat niet alleen moreel verplicht aan mens en milieu, maar ook aan autofabrikanten die zich wel aan de eerder gemaakte afspraak hielden en fors geïnvesteerd hebben in schonere technieken. Gezien de eerdere belofte van de autofabrikanten zelf is een norm van 120 g zeker niet onrealistisch. Door het stellen van een slappe norm straft de Europese Commissie de autofabrikanten die zich wel aan hun afspraak gehouden hebben. Zij hebben fors geïnvesteerd in schone technieken maar kunnen daar nu niet hun voordeel mee doen.", aldus Buitenweg.

Economische gevolgen
Tegenstanders van strenge uitstootnormen zeggen dat dit een klap zou zijn voor de Europese industrie en werkgelegenheid. GroenLinks bestrijdt dit. Kathalijne Buitenweg: "De technieken om aan de normen te voldoen zijn er gewoon al. Het is daarom realistisch en logisch om te pleiten voor strenge normen op korte termijn. Er is een autofabrikant dat een testmodel heeft met een uitstoot van slechts 40 g CO2/km. Dergelijke auto´s worden nu niet of veel te langzaam op de markt gebracht. Door strenge normen zal dat wel gebeuren en wordt de verdere ontwikkeling van schone auto´s gestimuleerd."

Tenslotte vindt Buitenweg dat de sancties op overtreding van de norm onvoldoende zijn. Tot 2012 bedraagt de boete voor overschrijding van de norm slechts 20 Euro per gram CO2. Volgens experts moet elke ton overschrijding met 100 tot 150 Euro beboet worden om autofabrikanten ook echt voldoende te laten investeren in schone technieken. Buitenweg: "Erg teleurstellend. Als je normen stelt dan moet je er ook voor zorgen dat ze gehandhaafd worden, anders heb je er weinig aan. Bovendien wil de Europese Commissie onderscheid maken tussen lichte en zware auto´s. Hoe zwaarder de auto des te meer je mag uitstoten. Een belachelijk idee, want we moeten er juist voor zorgen dat autofabrikanten lichtere auto´s ontwikkelen. Een lichtere auto stoot namelijk minder CO2 uit."

Zie ook: