Harde criteria voor een Europees sociaal beleid omvatten meer dan werkgelegenheidsciteria. Theo Bouwman denkt dan aan minimuminkomen, het niveau van de sociale uitkeringen en armoedebestrijding.

Met een groot media offensief doet Minister Zalm een scherpe aanval op de voorstellen van de Europese Commissie en een aantal lidstaten voor de Sociale Top eind maart in Lissabon.

De poging om het sociale beleid in de Europese Unie beter vorm te geven door duidelijke doelstellingen en streefcijfers wordt door de Nederlandse regering bij monde van Zalm afgedaan als ´volstrekte onzin´en ´volksverlakkerij´. Het gaat volgens Zalm ´niet om het vaststellen van doelen, maar om goed beleid.'

´

'Goed beleid heeft als kenmerk dat het duidelijk vooraf bepaalde doelen nastreeft, aldus Theo Bouwman, Europarlementariër voor GroenLinks, 'Anders gedragen we ons als ongeleide projectielen. De Commissie formuleert die doelen in haar voorstellen en de vraag is nu of die doelstellingen voldoende zijn om te kunnen spreken van een goed Europees sociaal beleid. Vervolgens moeten we nagaan welke beleidsinstrumenten op Europees niveau voor handen zijn om die doelstellingen te bereiken. En als die er niet blijken te zijn zullen we ze moeten creëren.

Harde criteria voor sociaal beleid omvatten meer dan werkgelegenheidsciteria. Wij denken dan aan minimuminkomen, het niveau van de sociale uitkeringen en armoedebestrijding.

Zalm wil helemaal geen sociale top hij wil helemaal geen sociaal beleid in Europa, voor hem en zijn partij is de Europese Unie van één markt en één munt eigenlijk gewoon af. Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit een regeringsstandpunt is. Overigens ben ik wel erg teleurgesteld over de inzet van de Nederlandse regering voor de Sociale Top, die geheel voorbij gaat aan armoedebestrijding en het tegengaan van sociale uitsluiting. Die doelstellingen worden nog wel door het Portugese voorzitterschap overeind gehouden."

GroenLinks in de Europese Unie