In de zitting van 29 en 30 maart nam Kathalijne Buitenweg deel aan het debat over de begrotingsrichtlijnen voor 2001. Net als verleden jaar leveren de gelden voor de wederopbouw van Kosovo al weer stevige discussies op.

Alexander de Roo debateert over de problemen tussen de VS en Europa over vliegtuiglawaai.

Discussie bijdrage over begrotingsrichtlijnen 2001

Kathalijne Buitenweg (Verts/ALE). - Voorzitter, terwijl wij hier vergaderen wordt elders in Brussel een conferentie gehouden over de wederopbouw van de Balkan. Rapporteur Haug, die ook ik wil bedanken voor de prettige samenwerking die wij onder- vinden, stelt dat de Commissie geen financiële toezeggingen mag doen of verwachtingen mag wekken zonder overleg met de begrotingsautoriteit. Daar sta ik achter. Overleg is goed en het is belangrijk om te weten uit welke hoek de wind waait. Maar dit mag geen inbreuk betekenen op het recht van initiatief van de Europese Commissie Juist de Commissie hoort het Europees belang te dienen, terwijl wij ook tijdens de onderhandelingen over de begroting van 2000 maar al te vaak zagen dat de ene helft van de begrotingsautoriteit met name aan de nationale schatkist denkt.

Het onderwerp eigenbelang brengt mij eigenlijk vanzelf naar paragraaf 22. Ik weet dat rapporteur Haug geen traan zal laten als wij deze paragraaf uit de tekst verwijderen. Mijn fractie ook niet. Maar de. Raad wel. Ik neem aan althans dat die het toejuicht dat wij in de tekst opnemen dat bijzondere budgettaire behoeften evenwichtig over alle begrotingscategorie6n gaan spreiden. Immers, dit leidt tot kortingen in de programma´s in de bomvolle categorieën 2 en 3, terwijl het grootste deel van het geld wat overblijft in categorie 1, door onder meer koerswisselingen of te verwachten wijziging van de suikerordening, aan hot eind van het jaar kan terugvloeien in de nationale kas. Ik hoop dat wij van deze vastlegging kunnen terugkomen en dat wij met de collega's kunnen overeenkomen om eerst de voorstellen van de Commissie af te wachten.

Als laatste een woord over ons amendement op het verslag van collega Ferber. De instellingen worden gevraagd niet langer te discrimineren op basis van de aard van langdurige relaties van ambtenaren. Sommige collega's vonden dit te gedetailleerd voor de richtsnoeren. Ik " erop wijzen dat wij ons in deze tekst wel bemoeien met de onderhoudsplicht van ambtenaren en toelagen voor een ten laste komend kind. In de loop van dit jaar zal naar alle waarschijnlijkheid een richtlijn worden aangenomen waarin discriminatie op basis van seksuele oriëntatie wordt verboden op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat u de kans aangrijpt om voorop te lopen in de strijd om gelijke behandeling.

Aangenomen tekst Rapport Haug

Aangenomen tekst Rapport Ferber

Discussiebijdrage over Vliegtuigen met geluiddempingssystemen (hush-kits)

Alexander De Roo (Verts/ALE). - Voorzitter, collega's, een Amerikaanse firma Pratt and Whitney producer nog zogeheten "Hush- kits". Dat zijn geluiddempers op oude en ook smerige vliegtuigen die vooral door ontwikkelingslanden en Oost-Europese landen gekocht worden. Het Parlement en de Raad hebben besloten dat na 4 mei niet meer van deze lawaaimakers uit Amerika op Europese vliegvelden mogen landen dan er nu al landen. Blijkbaar heeft deze ene vliegtuigfirma zoveel lobby- kracht dat de regering-Clinton haar slaafs volgt. de Amerikaanse regering heeft gedreigd dat de Concorde niet langer mag landen in de VS als Europa dit besluit niet ongedaan maakt.De Europese Commissie deed met name onder druk van het parlement niet genoeg concessies aan de Amerikaanse regering. Daarom heeft de regering-Clinton vorige week besloten om Europa aan te klagen in verband met de internationale burgerluchtvaart. Dat is een grote fout. Uiteindelijk zou de VS Europa zelfs uit dat verband kunnen laten gooien. Maar daar hoeven wij helemaal niet bang voor te zijn, want dan kunnen wij veel makkelijker strenge milieunormen doorzetten. Maar de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als zij opgediend wordt. Zover zal hot niet komen. Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen zal er op minder opgewonden toon gediscussieerd worden. De vijftien ministers van Transport en de Europese Commissie onder leiding van commissaris de Palacio waren zo ge- schrokken van dit dreigement dat zij concessies wilden doen aan de Amerikanen. Gelukkig heeft hot Parlement medebeslissingsbevoegdheid op het gebied van het milieu. Dat is de reden waarom die concessies niet gedaan zijn.

Aangenomen resolutie over Hush-kits