GroenLinks is verheugd over het beroep van Nederlandse regering tegen het besluit van de Europese raad.

Vandaag besloot de Ministerraad beroep in te stellen bij het Europese Hof van Justitie tegen het besluit over de openbaarheid van documenten van de Europese Raad van Ministers, die gaan over buitenlands beleid en veiligheidsbeleid (zoals militaire zaken en civiele crisisbeheersing buiten de EU). Tegen dit raadsbesluit, inmiddels bekend als de Solana Coup, stemde de regeringen van Nederland Finland en Zweden.

"Het is verheugend te vernemen dat de regering het er niet bij laat zitten, aldus Joost Lagendijk, GroenLinks, "Het besluit komt niet helemaal als een verrassing, wij hebben zo'n beroep al enige tijd geleden als een optie naar voren gebracht om deze onaanvaardbare beperking van de openbaarheid aan te vechten. Ik heb inmiddels begrepen dat mijn Finse Groene collega Hautala, stappen bij haar regering onderneemt om ook beroep aan te tekenen. Voor de zaak die het Europees parlement aanspant tegen de Raad kan het besluit van de regering als welkome steun in de rug worden gezien."