Rosenmöller wil EU-onderzoek naar onlusten Israël

RAMALLAH (ANP) - GroenLinks gaat pleiten voor een onafhankelijk onderzoek door de Europese Unie naar de nieuwe ongeregeldheden tussen de Palestijnen en de Israeli's. Dat heeft fractievoorzitter Rosenmöller zondag de Palestijnse leider Yasser Arafat beloofd tijdens een onderhoud in Ramallah.

Rosenmöller noemde de acties van het Israëlische leger de afgelopen dagen soms 'absoluut onacceptabel' en wil de kwestie dinsdag tijdens het vragenuurtje aan de orde stellen. Hij heeft de Palestijnse leider namens de Tweede Kamer gecondoleerd met de doden die bij de ongeregeldheden zijn gevallen.

Rosenmöller en zijn partijgenoten Vos en europarlementariër Lagendijk sloten met het onderhoud in Ramallah een zevendaags werkbezoek aan Israël en de Palestijnse gebieden af. De GroenLinks-delegatie kwam oorspronkelijk om zich te laten informeren over het vredesproces, maar voegde na het uitbreken van de rellen donderdag een aantal programmapunten toe om de actualiteit niet langs zich te laten heengaan. Zo bezochten de parlementariërs een ziekenhuis in Oost-Jeruzalem en waren ze ooggetuige van een aantal onlusten.

Daarnaast sprak de delegatie onder anderen met minister van Regionale Samenwerking Shimon Peres, Leah Rabin en een aantal Palestijnse mensenrechtenactivisten. Ook bracht ze een bezoek aan de plaats waar Nederland in Gaza helpt een haven te bouwen.