De mond en klauwzeer epidemie leidt ook in het Europees Parlement tot verzet uit diverse hoek. Dinsdag 27 maart kwam de Britse actrice Joanna Lumley, bij ons bekend van Absolutely Fabulous, een al sinds lang aangekondigde presentatie over de dierentransport opluisteren.

Kathalijne Buitenweg in gesprek met Joanna Lumley. Bij ons beter bekend van de tv serie Absolutely Fabulous, maar vandaag in het Europees parlement aanwezig om als een fervent activiste voor dierenwelzijn een bijeenkomst over de lamentabele toestanden in het veevervoer in Europa op te luisteren. Kathalijne Buitenweg spreekt met Joanna over het Rapport van Nel van Dijk. In 1997 werd daarin al uitdrukkelijk op de gebreken van de regelingen voor veetransporten in Europa gewezen. Deze tekortkomingen leveren nu een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van het MKZ virus. Buitenweg schreef als medewerker van Nel van Dijk in 1997 voor een groot gedeelte het rapport, dat niets aan actualiteit verloren heeft.