Zondag 13 mei is Italië naar de stembus geweest. Silvio Berlusconi kwam als grote winnaar uit de bus. Europarlementariër Joost Lagendijk van GroenLinks vindt dat Europa de extreem rechtse populist Berlusconi dan een waarschuwing moet geven.

Berlusconi heeft de verkiezingen, die zondag 13 mei in Italië gehouden werden, gewonnen. Zijn Forza Italia werd de grootste partij. Berlusconi's Forza Italia ging van 20,6 naar zo'n 30 procent. De postfascistische Nationale Alliantie van Gianfranco Fini zakte van 15 naar circa 12 procent. De separatistische partij Liga Noord van Umberto Bossi is nog harder geslonken van 10 tot krap onder de kiesdrempel van 4 procent.

Hoe moet de Europese Unie op het aantreden van een regering-Berlusconi reageren? Middels een artikel op vrijdag 11 mei voorafgaand aan de verkiezingen zetten GroenLinks Europarlementariër Joost Lagendijk en Tweede-Kamerlid Farah Karimi hun mening uiteen die geplaatst is op de opiniepagina van de Volkskrant.

Klik hier voor het artikel: Europa moet Berlusconi waarschuwen