GroenLinks verwelkomt de steun van de Commissie voor versterkte samenwerking op het gebied van een Europese energieheffing. Het is belangrijk om nu zo snel mogelijk en met een minimum aan uitzonderingen deze Europese energieheffing te realiseren.

Tijdens de hoorzitting van het Europees Parlement met de toenmalig kandidaat-eurocommissaris Bolkestein in september ´99 heeft Alexander de Roo hem namens de Milieucommissie gevraagd of hij bereid is om - gelet op het Spaanse veto ten aanzien van een EU-wijde invoering van energie/CO2 heffing - de Verdragsclausule van de versterkte samenwerking te gebruiken. Bolkestein antwoordde indertijd dat de heer de Roo nog maar een jaartje geduld moest hebben.

Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder.

In Nice is in december 2000 de unanimiteit op het gebied van het belasten van energie niet omgezet in besluitvorming per gekwalificeerde meerderheid en de weerstand van Spanje is niet afgenomen. In de Raad heeft het Zweeds voorzitterschap om uit de impasse te geraken voorgesteld nu eerst overeenstemming over de structuur van de energieheffing te bereiken. Op de Ecofin van 5 juni hopen de lidstaten de eerste stappen in deze richting te zetten.

Eurocommissaris Bolkestein had twee weken geleden op een door GroenLinks en de PvdA georganiseerde bijeenkomst in Den Haag, al aangegeven de noodzaak van een 'kopgroep' voor de Europese energieheffing in te zien. Het vorige week verschenen Commissie document bevestigt deze stelling. De volgende stap zal daarom dan ook zijn om met een groep van 13 of 14 lidstaten een besluit te nemen over de tarieven.

Alexander de Roo: "Ik ben blij dat er nu eindelijk schot lijkt te komen in de Europese energiebelasting. Deze is ook hard nodig wil Europa aan haar Kyoto doelstellingen voldoen. Door nu te besluiten over een energieheffing geeft de EU een sterk signaal af aan de VS. Het is de EU ernst met de aanpak van het broeikaseffect. Nu voeren een aantal lidstaten hun eigen bescheiden nationale energie CO2-heffingen in. De invoering van een Europese energieheffing betekent minder verstoring van de interne markt.”

“Momenteel blijven de grootverbruikers, Denemarken uitgezonderd, buiten schot. Met een EU-wijde invoering in twaalf tot veertien lidstaten zullen ook de grootverbruikers inspanningen gaan verrichten om energie te besparen en meer hernieuwbare energiebronnen te gebruiken.”

“We moeten er wel voor oppassen dat de lidstaten niet allerlei verregaande uitzonderingen voor de intensieve gebruikers van energie gaan vastleggen. Daarom heb ik aan de Commissie gevraagd ervoor te waken dat de vrijstelling niet verder zal gaan dan die in haar voorstel voor een Europese energieheffing uit ´97. Ook hebben we al veel tijd verloren met het wachten op de uitkomsten van de IGC in Nice. De Commissie moet daarom nu haast maken met de versterkte samenwerking. Daarom heb ik de Commissie ook gevraagd wanneer zij met een voorstel denkt te komen."

Links:

Mededeling van de Europese Commissie (mei 2001, beleidsnotitie)

Volledige tekst parlementaire vraag Alexander de Roo (sept ‘99)

Bolkestein ziet belastingoorlog wel zitten (mei ‘01)