Eurocommissaris Bolkestein leed vandaag een pijnlijke nederlaag in het Europees Parlement. De overnamerichtlijn, die erop gericht is blokkades voor (vijandelijke) overnames weg te halen, werd nipt verworpen. Voornaamste kritiek op de richtlijn was dat slecht de belangen van de aandeelhouders verdedigd werden.

GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman verwoordde het meerderheidsstandpunt van de Groenen/EVA fractie. Bouwman was met name gekant tegen het feit dat de positie van werknemers nauwelijks werd meegewogen. In de overnamerichtlijn werd slecht gesproken over het recht op informatie van werknemers van het bedrijf waarop een overnamebod is gedaan. Zij zouden 'bijtijds voldoende informatie moeten krijgen over de overnamevoorwaarden en de mogelijke gevolgen voor hun arbeidsplaats'.

Bouwman vindt deze formulering veel te mager. Informatie zonder consultatie, zoals dat in veel Europese landen nu wel het geval is, is onacceptabel. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat ook over stakeholders, over consumenten, milieuorganisaties en werknemers," aldus Bouwman. Hij pleitte dan ook voor een package deal. Tegelijk met de overnamerichtlijn moet over informatie en consultatie besloten worden.

Bouwman: "In september aanstaande zal gestemd worden over de richtlijn informatie- en consultatierechten van werknemers als onderdeel van het European Company Statute. Deze richtlijn is tijden getraineerd door de Europese Raad, de Europese regeringsleiders. Nu staat plotseling de overnamerichtlijn, met een regelingetje voor de werknemers op de agenda. Ik ben bang dat in september verwezen gaat worden naar deze overnamerichtlijn waarbij geclaimd wordt dat informatie en consultatie op het gebied van overname reeds geregeld is. In de overnamerichtlijn worden werknemers slechts geïnformeerd, niet eens geconsulteerd! Met deze minimale formulering kan ik dan ook niet akkoord gaan.”

Het huidige Nederlands systeem houdt in dat bescherming wordt geboden tegen een vijandig bod. Het bestuur moet naast winstgevendheid ook letten op continuïteit van de onderneming. Bouwman: “Bolkestein laat de beslissing over een vijandig bod over aan de aandeelhouders. Zij krijgen in de voorgestelde overnamerichtlijn namelijk het recht om de reactie op een (vijandig) overnamebod goed te keuren of af te wijzen. Daarnaast betekent de overnamerichtlijn voor Nederland, en vele andere lidstaten, een achteruitgang van de positie van werknemers. De Ayatollah van de liberalisering had met wat meer moed de richtlijn breder en meer gedegen kunnen inrichten. Dan hadden zowel de shareholders als de stakeholders hun deel gekregen. Zoals de richtlijn nu is trekken de laatste aan het kortste eind.”