Ongevraagde commerciële e-mails, beter bekend als spam of junkmail, vervuilen in toenemende mate ieders postbus. Vandaag had het Europees Parlement de kans om daar maatregelen tegen te nemen, maar heeft die kans laten liggen. GroenLinks Europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "Het is teleurstellend dat het Europees Parlement geen stelling wil nemen en een zo grensoverschrijdend onderwerp als spam aan de nationale regeringen overlaat."

De lidstaten mogen zelf kiezen of zij de 'opt-in' methode toepassen of de 'opt-out' methode. Bij de opt-in methode dient de zender van commerciële e-mail eerst de toestemming van de ontvanger te krijgen voordat hij de commerciële boodschappen mag sturen. Bij het opt-out systeem, dat in de VS wordt toegepast, mag de zender ongevraagd commerciële boodschappen sturen en moet de ontvanger zich afmelden via een link in de ongevraagde mail.

In het voorstel waarover vandaag is gestemd werd regulering van ongevraagde commerciële e-mails overgelaten aan de lidstaten. Onbegrijpelijk vindt Buitenweg. "E-mail is bij uitstek het communicatiemiddel dat zich niets aantrekt van landsgrenzen. Mail naar de buurman is net zo snel en goedkoop als naar de andere kant van de wereld. Een Europese regeling ligt dan ook heel erg voor de hand.” De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, diende samen met een deel van de sociaal-democratische fractie een amendement in om de opt-in methode voor alle lidstaten verplicht te stellen. Dit amendement heeft het helaas niet gehaald.

Een bezwaar van de opt-out methode is dat de ontvanger, zonder dat hij zich daar tegen kan wapenen, moet betalen voor ongewenste mail. Buitenweg: "Mail ontvangen kost tijd en meestal telefoontikken. Dat geldt ook voor het afmelden van ongevraagde mail.” Volgens cijfers van de Europese Commissie zouden de kosten jaarlijks tot ruim 10 miljard Euro kunnen oplopen. Ook blijkt dat de opt-out methode in de praktijk niet of nauwelijks werkt. Buitenweg: “Als je je afmeldt voor de ene commerciële lijst, kan de afzender vrij gemakkelijk een nieuwe mailinglijst met een iets ander onderwerp beginnen. " Bovendien zijn er miljoenen bedrijven die ongevraagd commerciële e-mails kunnen gaan versturen, zonder dat er voor hen hoge kosten aan verbonden zijn. "Opt-out vervuilt het e-mailverkeer en kan op den duur e-mail als communicatiemiddel onwerkbaar maken."

In december bespreekt de Raad van Ministers het onderwerp.