Een ongelooflijk grote lobby is op gang gezet om de stemming vandaag in het Europees Parlement over chemische stoffen te beïnvloeden. De angst van de lobbyisten zit er goed in, nu voorgesteld is dat chemicaliën die ‘grote reden tot zorg’ vormen te kunnen verbieden. GroenLinks Europarlementariër Alexander de Roo: “Het is niet meer dan logisch dat stoffen die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid, verboden worden.”

In ieder menselijk lichaam zitten inmiddels minstens 350 chemische stoffen die door het lichaam niet afgebroken kunnen worden. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even schadelijk, maar ze horen niet in het menselijk lichaam thuis. Ook als nu gestopt wordt met al die chemicaliën, zal het nog generaties duren, daar sommige stoffen ook via de moedermelk doorgegeven worden. Een hele kwalijke zaak vindt De Roo. “Het is eigenlijk schandelijk dat niet eerder tot deze richtlijn besloten is. Op minder proeven met dieren zijn we erg gespitst, maar al zes decennia is er sprake van onvrijwillige proeven op mensen.”

Paginagrote advertenties in de Duitse dagbladen de afgelopen week, zelfs de Britse premier Blair en Duitse Bondskanselier hebben druk uitgeoefend op hun Europarlementariërs om vandaag tegen het voorstel van een nieuwe chemicaliënrichtlijn te stemmen. Het voorstel pleit voor een systeem ter registratie, evaluatie en goedkeuring van bestaande en nieuwe chemicaliën. Daarbij moet bijzondere aandacht komen voor de gevolgen van chemische stoffen voor de gezondheid van kinderen.

Daarnaast moeten 'zorgelijke' stoffen in consumentenproducten zitten verboden kunnen worden. Op dit verbod wordt een uitzondering gemaakt als het gebruik van de stof en zijn gevaarlijke eigenschap van essentieel belang is en er geen alternatieven voorhanden zijn. Echter na 2012 geldt ook deze uitzonderingsregel bij consumentenproducten niet meer. De Roo: “Op deze manier wordt een zoektocht naar alternatieven gestimuleerd.” De milieucommissie van het Europees Parlement wil dat alle gevaarlijk chemische stoffen, zowel die in consumentenproducten als die van de industrie, tegen 2020 verboden worden.

De meerderheid van het Europees Parlement volgde de lijn van de milieucommissie. Nu is de Europese Commissie aan zet om het definitieve wetsvoorstel op tafel te leggen.