In 2006 moet de Harley net zo 'schoon' zijn als de nieuwe auto met katalysator nu is. In de richtlijn die vandaag is aangenomen staan bindende maximale uitstootnormen die motorfietsen mogen produceren. "De eensgezindheid van het Parlement bevestigt dat Europa de ozonsmog serieus wil aanpakken", aldus GroenLinks-Europarlementariër Alexander de Roo.

Ozonsmog wordt veroorzaakt door de uitstoot van vluchtige organische stoffen vermengt met stikstofoxiden. In Duitsland is gemeten dat de uitstoot van het Duitse autopark, 40 miljoen auto's, gelijk staat aan de uitstoot van 2 miljoen motorfietsen. Oftewel één motorfiets zonder katalysator is even vervuilend als twintig auto's met katalysator. De Roo: "In Duitsland is veel geïnvesteerd in katalysatoren van auto's. Er zijn premies voor het inbouwen van katalysatoren in oude auto's en een belastingvoordeel op auto's met katalysator. De Duitse aanpak is een succes, hopelijk vindt dat vervolg in andere lidstaten."

Kort door de bocht kun je zeggen dat de richtlijn die vandaag is aangenomen een katalysator voor nieuwe motorfietsen vanaf 2006 verplicht stelt. De Roo: "Technisch is het zeer goed mogelijk, van BMW is al veel langer een motorfiets met katalysator op de markt. Gelukkig stelt ook het Parlement zich op het standpunt dat minder ozonsmog belangrijker is dan het kortetermijnbelang van een aantal fabrikanten." De uitstoot van auto's en vrachtwagens gaat in de toekomst ook omlaag. De Europese wet stelt vanaf 2005 'tweede generatie', verbeterde katalysatoren verplicht voor nieuwe auto's. Voor nieuwe vrachtauto's zijn die vanaf 2008 verplicht.

De Roo verwacht problemen in de Raad van Ministers, die zich over het voorstel moet uitspreken. Er is namelijk nog te weinig steun van de milieuministers van de lidstaten voor het voorstel. De Roo: "Het is jammer dat de milieuministers die redelijkheid niet willen inzien. Bemiddeling wordt nu onvermijdelijk. Maar waarschijnlijk trekt de Raad, door de eensgezindheid in het Europees Parlement, aan het kortste eind."