Vier jaar lang hebben de Europese Unie en Israël stilletjes erover geruzied. Vallen producten uit de illegaal bezette gebieden onder de voordelen van het handelsakkoord tussen de EU en Israël of niet?

De Europese Commissie vond van niet. De internationale gemeenschap heeft de bezette gebieden in bijvoorbeeld de Gazastrook of op de Golaanhoogte nooit erkend als deel van Israël. Desondanks importeerde de EU jarenlang producten uit deze gebieden als zijnde ‘Made in Israel’. Op vragen van verontruste europarlementariërs reageerde de Commissie meestal met het argument, dat dit met name een technisch probleem was en dat beide partijen er verder over zouden praten.

Nu komt er eindelijk beweging in de zaak. Nadat alle technische procedures zijn doorlopen, heeft de EU voorgesteld de kwestie aan arbitrage te onderwerpen. Importeurs zijn alvast gewaarschuwd. Zij hebben van de Commissie opdracht gekregen producten uit de West Bank, de Gazastrook, Oost-Jerusalem en de Golaanhoogte terug te sturen of anders rekening te houden met een naheffing.