De Europese Unie moet blijven zoeken naar een oplossing voor het conflict in het Midden-Oosten, ook al lijkt de situatie daar alsmaar hopelozer. Dit zei GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk vandaag tijdens het plenaire over de situatie in het Midden-Oosten.

Lagendijk pleit voor een eigen rol van de Europese Unie. Samenwerking met de Verenigde Staten om te bemiddelen in het conflict is belangrijk. De EU moet echter een meer evenwichtige benadering hanteren dan de Amerikanen. Voor Lagendijk betekent dit dat de Europese Unie kritiek uit op beide kanten. Op Israël als het gaat om herbezetting van de Palestijnse gebieden, om het opwerpen van blokkades rond Palestijnse dorpen en steden en om buitenrechtelijke executies. Maar ook op de Palestijnse Autoriteit, die meer zal moeten doen om terroristische aanslagen te voorkomen en netwerken te ontmantelen.

Lagendijk zei vandaag letterlijk in het debat met buitenlandcommissaris Chris Patten: “Maar laten we met alle aandacht voor het evenwicht niet vergeten dat dit geen strijd is tussen twee gelijkwaardige partijen. Het is de staat Israël die de eerste verantwoordelijkheid draagt voor de huidige conflicten en voor het oplossen daarvan. Dat betekent dat de grootste druk zal moeten worden uitgeoefend op Israël voor het vinden van een oplossing. Dat betekent druk om te voorkomen dat er steeds weer een excuus wordt gevonden om op het moment dat er besprekingen kunnen plaatsvinden daar toch niet aan te beginnen. Het betekent ook druk op Israël om afstand te nemen van de gedachtegang waarbij bijvoorbeeld Arafat gelijkgesteld wordt met Bin Laden. Dat is een levensgevaarlijke vergelijking die het vinden van een oplossing alleen maar uitermate moeilijk zal maken.”

Het Europees Parlement heeft deze week een eigen aanbeveling aan de Raad gestuurd met erin voorstellen voor het te volgen lange termijnbeleid van de Europese Unie in het Midden-Oosten.