Vandaag stemde het Europees Parlement met 540 stemmen voor, 10 onthoudingen en 4 stemmen tegen, vóór ratificatie van het Kyoto-protocol. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo is opgetogen: “Iedereen ziet inmiddels in dat het tijd is voor een serieus klimaatbeleid. Hoewel de doelstellingen van Kyoto niet ambitieus genoeg zijn, gaat het in de goede richting.”

Het wereldwijde verdrag is tot nu toe vier keer aangescherpt in veertien jaar. De Roo: “In de loop van de tijd zullen de doelstellingen van Kyoto verder aangescherpt worden.”

Op een klimaatconferentie in Washington vorige week kreeg De Roo sterke aanwijzingen dat de Verenigde Staten een nationaal klimaatbeleid wil gaan voeren. President Bush zal een gedeeltelijke ontkoppeling van economische groei en de uitstoot van broeikasgassen voorstellen. De Democraten en een deel van de Republikeinen willen echter dat de VS zich aansluit bij het Kyoto-verdrag. De Roo is er, evenals onder andere de Canadese voorzitter van de milieucommissie in het Canadese Parlement, van overtuigd dat een nationaal klimaatbeleid duurder is dan aansluiting bij het wereldwijde klimaatbeleid vastgelegd in het Kyoto-verdrag. Ook een aantal Amerikaanse multinationals oefent druk uit op de regering-Bush uit om zich te bezinnen. "Het is niet langer de vraag of, maar slechts wanneer de VS meedoen met het Kyoto-verdrag," aldus De Roo.

Op 4 maart geven hoogstwaarschijnlijk de milieuministers van de lidstaten hun goedkeuring aan ratificatie, waarna een aantal nationale parlementen nog moeten instemmen. Het Kyoto-protocol treedt in werking als 55 landen geratificeerd hebben die verantwoordelijk zijn voor tenminste 55% van de CO2 uitstoot.