Donderdag 25 april vertrekt GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk, met een delegatie van de Groenen/EVA-fractie, voor een tiendaags bezoek naar China. Hoofddoel van het bezoek is de situatie van een grote islamitische minderheid in de westelijke provincie Xinjiang te bestuderen.

Zie hier het verslag: Lagendijk in Xinjiang

Moslimminderheid

De Chinese regering in Beijing zei na de gebeurtenissen van 11 september 2001 dat ‘hun terroristen’ in Xinjiang zaten. Daarbij werd met name een grote islamitische minderheid in de verkeerde hoek gezet. In Xinjiang ontmoet de delegatie van de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, een aantal religieuze leiders.

Verwoestijning en vervuiling is een groot probleem in Xinjiang en staat dan ook op de agenda, evenals een bezoek aan een irrigatieproject van de Wereldbank.

Olympische Spelen

In Beijing spreekt de delegatie met de Chinese autoriteiten over de Olympische Spelen van 2008. Daarbij komt onder meer aan de orde of, en hoe China de Spelen op een milieuvriendelijke wijze kan organiseren. Aandachtspunt is duurzame bouw van sportaccommodaties en infrastructurele werken met een zo groot mogelijk behoud van bestaande wijken. De angst van veel inwoners is dat complete woonwijken moeten verdwijnen ten behoeve van de Olympische Spelen. De delegatie bezoekt oude buurten van Beijing om hiervan een goed beeld te krijgen. Daarnaast bekijkt men een project van de milieuorganisatie Friends of Nature in Beijing.

De delegatie

De delegatie bestaat naast Joost Lagendijk uit de europarlementariërs Nelly Maes (Vlaanderen), vice voorzitter van de Groenen/EVA-fractie; Per Gahrton (Zweden), vice voorzitter van de delegatie van het Europees Parlement met het Chinees Parlement; en Johannes Voggenhuber (Oostenrijk), lid van de Conventie voor de Groenen/EVA-fractie.