Minder geluidsoverlast van (vracht)auto’s, treinen, vliegtuigen en industrieterreinen. Technisch is er heel wat mogelijk, maar tot nu toe ontbrak de politieke wil in Europa. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo, vice-voorzitter van de milieucommissie, heeft er hard aan getrokken om tot een Europese anti-lawaai wet te komen. Woensdag 15 mei stemde het Europees Parlement in met het voorstel waardoor Europa straks een stuk stiller is.

De Roo: “Lawaai wordt als gezondheidsprobleem nogal eens onderschat. Ik ben blij dat het met dit voorstel serieus en systematisch wordt aangepakt.” De Europese anti-lawaaiwet behelst niet alleen maatregelen om in heel Europa op dezelfde manier lawaai te meten, maar ook voorstellen voor Europese lawaainormen voor wegverkeer, banden, vliegtuigen, treinen, beweegbare machines in de buitenlucht en in fabrieken.

Klik hier voor een uitgebreid bericht over Europees geluidswetgeving, de meetmethode, de nachtrust en het fluisterasfalt

Nederland

De paarse regering heeft de aanpak van lawaaibestrijding onlangs gedecentraliseerd. Elke gemeente moet zelf lawaainormen instellen en handhaven. Door de nieuwe Europese wetgeving moet deze aanpak aangepast worden. Voor vliegvelden als Schiphol, Rotterdam en Maastricht-Aken, drukke snelwegen en spoorlijnen alsmede voor fabrieken moet de Nederlandse regering actieplannen opstellen, met inspraak van de bevolking, om het lawaai terug te dringen en aan de Europese normen te voldoen. Ook elders in Europa zullen de overheden aan de slag moeten om lawaaioverlast terug te dringen.