Lager loon en minder sociale zekerheid. Goedkope uitzendkrachten die vaste werknemers verdringen, dat is het schrikbeeld van Europese tegenstanders van uitzendwerk. Voorstanders vinden dat uitzendwerk bijdraagt aan de noodzakelijke flexibilisering van de arbeidsmarkt. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman pleit voor sterke Europese voorwaarden voor de uitzendarbeid “om asociale uitholling van arbeidsvoorwaarden te voorkomen.”

Nadat de Europese werknemers en werkgeversorganisaties hun poging om samen tot een voorstel te komen ruziënd opgaven, kwam de Europese Commissie met een voorstel voor Europese regelgeving voor de uitzendsector. Maar ook bij de bespreking van dit voorstel in het Europees Parlement bleek grote onenigheid over de randvoorwaarden van uitzendwerk. In de commissie werkgelegenheid en sociale zaken van het Europees Parlement is de stemming na verhitte discussies deze week uitgesteld tot 21 oktober.

Verzet

Er is groot verzet tegen de uitzendrichtlijn. In verschillende lidstaten beschouwen vakbonden uitzendwerk als een directe bedreiging van de verworven arbeidsrechten van werknemers in vaste dienst. De angst is dat vaste werknemers worden ontslagen en goedkope uitzendkrachten - zonder sociale zekerheden en met een laag loon - worden ingehuurd. Engeland staat geïsoleerd aan de andere kant van het politieke spectrum en is juist bang dat de Europese regels de huidige vogelvrijheid, die in Engeland voor uitzendkrachten geldt, in zal perken.

Rechten waarborgen

Bouwman, voorzitter van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid, is ervan overtuigd dat flexibiliteit te combineren is met voldoende zekerheden voor werknemers. "Uitzendwerk is een realiteit, dus dan kunnen we beter de randvoorwaarden goed regelen. Zo voorkom je asociale uitholling van arbeidsvoorwaarden. De rechten van uitzendkrachten in Nederland zijn goed geregeld. In Scandinavische landen regelt men uitzendwerk in cao's. Ook daar lijken de rechten voldoende gewaarborgd. Het is nu nodig om op Europees niveau het uitzendwerk goed te regelen." En dat blijkt nog een heel gevecht te zijn.

Oneerlijke concurrentie

Nederlandse werkgevers organisaties proberen nu, via de Europese weg, aan de poten van de Nederlandse 'flex- en zekerheidswet' te knagen, constateert Bouwman. "Nederlandse werkgevers zien ook die oneerlijke concurrentie met een buurland als Engeland. Europese afspraken zijn dan ook noodzakelijk om het sociale gezicht van Europa te bewaken."

21 oktober stemt de commissie sociale zaken en werkgelegenheid over dit onderwerp.