De EU-lidstaten moeten niet alleen bescherming bieden aan politieke vluchtelingen (zoals gedefinieerd in het Vluchtelingenverdrag), maar ook aan hen die gefolterd of gemarteld dreigen te worden of gebukt gaan onder gewelddadigheden van een burgeroorlog. De meerderheid van Europarlementariërs in de JBZ-commissie sprak zich daar woensdag 2 oktober, op voorstel van de Groenen/EVA-fractie, voor uit.

De commissie justitie en binnenlandse zaken (JBZ) van het Europees Parlement stemde over een Europese vluchtelingendefinitie. De JBZ-commissie gaf steun aan het voorstel van de Europese Commissie, die een gezamenlijk Europees asielbeleid moet vormgeven.

Bescherming

In het voorstel staat dat mensen die in hun land van herkomst gefolterd of gemarteld dreigen te worden of die moeten vluchten voor gewelddadigheden van een burgeroorlog, recht hebben op bescherming in de Europese Unie. Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Anti-folterverdrag zou daarmee ook uitgangspunt voor het verlenen van asiel worden.

Asielzoekers die niet vervolgd worden door hun staat, maar aan wie die staat geen bescherming kan of wil bieden, moeten ook als vluchteling erkend worden door de lidstaten van de EU. Daarbij valt te denken aan het onvermogen van Colombia om zijn burgers tegen de acties van FARC en paramilitaire organisaties te beschermen.

Tevens moeten mensen die vervolgd worden vanwege hun geslacht of seksuele oriëntatie onder de vluchtelingendefinitie vallen.

Rechten

De JBZ-commissie steunt dus het goede voorstel van de Europese Commissie en gaat nog een stapje verder. Op initiatief van de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, krijgen mensen die subsidiaire bescherming genieten, net als politieke vluchtelingen, een verblijfsstatus van vijf jaar. Beide groepen krijgen dezelfde rechten op arbeid en onderwijs.

Linkse wind

GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is blij met de heldere stellingname van het Europees Parlement. Buitenweg: “Nu in de meeste EU-landen een rechtse wind waait, is het belangrijk dat de linkse fracties in het Europees Parlement met één stem spreken. Dit voorstel gaat uit van bescherming van asielzoekers en niet van de noodzaak hen buiten de deur te houden. Ik hoop dat Minister Nawijn en zijn collega-ministers in de Raad in dezelfde geest aan deze richtlijn verder zullen werken".

Het standpunt is woensdag 2 oktober 2002 aangenomen met 25 stemmen voor en 18 stemmen tegen. Op 22 oktober spreekt het hele Europees Parlement zich, tijdens de plenaire zitting, over de vluchtelingendefinitie uit.