De geneesmiddelenmarkt is booming, met een omzetstijging jaarlijks 10 tot 20% voor de farmaceutische industrie. Daar wordt de consument niet altijd beter van. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo verzet zich tegen de mogelijkheid voor reclame voor geneesmiddelen als AIDS en suikerziekte. Met succes. Vandaag verwierp het Europees Parlement vrijwel unaniem de mogelijkheid van medicijnreclame, alleen VVD en een deel van de liberalen stemden vóór reclame.

De Roo, vice-voorzitter van de commissie milieu, gezondheidszorg en consumentenbescherming die het voorstel behandelt, is blij met de afwijzing van de mogelijkheid tot reclame voor AIDS-, astma- en suikerziektegeneesmiddelen.

Reclame

Gevreesd werd dat de ‘proef’ van geneesmiddelenreclame voor AIDS, astma en suikerziekte, zoals in het voorstel was opgenomen, de deur openzette voor reclame voor alle receptgeneesmiddelen. De Roo: “In de Verenigde Staten heeft adverteren voor geneesmiddelen er mede toe geleid dat de verkoop van medicijnen met zo’n 80% is gestegen. Leuk voor de winstcijfers van farmaceuten maar slechts voor de betaalbaarheid van de gezondheidszorg.”

Giftig

Op initiatief van De Roo moet bij de boordeling van nieuwe medicijnen ook gekeken worden naar de eventuele schadelijke gevolgen voor het milieu. “Medicijnen zijn veelal giftige chemische stoffen, die ook weer het lichaam verlaten en sommige vormen dan een bedreiging voor ons milieu. Daar moeten de makers van medicijnen rekening mee houden en de schade voor milieu zoveel mogelijk beperken.”

Bijwerkingen

De voorlichting over bijwerkingen van de verschillende medicijnen moet verbeterd worden. Zo moet er een centrale databank worden opgesteld waarin de mogelijke bijwerkingen geregistreerd worden. De farmaceutische industrie is medeverantwoordelijk voor de opzet. Voor nieuwe geneesmiddelen wordt het verplicht op de bijsluiter te vermelden dat het om een nieuw geneesmiddel gaat, waarvan nog niet alle bijwerkingen helder zijn. Op deze manier wordt de consument beter beschermd.

Patentrecht

Voor nieuwe geneesmiddelen geldt een patentrecht van 10 jaar. Concurrentie is er voor een nieuw geneesmiddel die eerste jaar dus niet, waardoor de prijzen hoog blijven. Te hoog, vindt De Roo. ”Generieke geneesmiddelen zijn vaak 2 tot 3 keer zo goedkoop als gepatenteerde geneesmiddelen. Een goed voorbeeld is Prozac. In augustus 2001 verviel het alleenrecht tot verkoop van dit geneesmiddel. In twee maanden was 80 % overgenomen door goedkopere alternatieve ‘prozaccen’. De medicijnenmarkt is nu veel te veel beschermd. Meer concurrentie zou hier gezond zijn. Het terugbrengen van die 10 jaar is daarbij een eerste stap.” Het Europees Parlement heeft woensdag 23 oktober aangenomen dat de bescherming voor 8 jaar geldt.

Arme landen

Dure medicijnen zijn met name voor de derdewereldlanden met ziektes als AIDS en malaria een probleem. De Roo stelde dan ook voor dat fabrikanten van ‘namaak geneesmiddelen’, de goedkopere generieke geneesmiddelen, hun producten buiten de EU wel zouden moeten kunnen afzetten. Dit voorstel heeft het helaas niet gehaald.

Snoepreisjes

Tenslotte heeft het Europees Parlement bepaald dat het aanbieden van snoepreisjes door de farmaceutische industrie niet langer mogelijk is. Alleen strikt wetenschappelijke congressen mogen door hen gefinancierd worden.