Wat is er mis met ‘MKZ-vlees’? Voor de consumptie: niets. De ziekte is voor dieren zeer besmettelijk maar voor de mens ongevaarlijk. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo pleit voor opheffing van het in 1992 ingestelde verbod op preventief enten tegen MKZ. Deze week stemt het Europees Parlement over het Europees MKZ-beleid.

Mond- en klauwzeer is een zeer besmettelijke ziekte voor dieren, maar absoluut ongevaarlijk voor de mens. Tot 1992 werd dan ook gewoon tegen deze ziekte geënt.

Ent-vrije status
Toen bleek dat een ent-vrije status veel geld opleverde besloot Europa in 1992, na een zware lobby van Engeland, Ierland en Denemarken, preventief enten in de EU te verbieden. Ook tijdens een uitbraak mogen boeren niet enten. De entvrije status komt dan in gevaar en dat kost geld. Door het huidige beleid is ‘ruimen’ de enige remedie om een MKZ-uitbraak te stoppen. De Roo: “De gevolgen daarvan hebben we in 2001 in Engeland en in Nederland gezien. Op beestachtige wijze zijn miljoenen dieren zinloos afgemaakt. De schade was, inclusief indirecte kosten als toerisme, ongeveer 8 miljard euro, de psychologische kosten en het dierenleed onschatbaar.”

Enten bij uitbraak
Een tijdelijke MKZ-commissie boog zich het afgelopen half jaar over het Europees MKZ-beleid. Deze week, woensdag 20 november, stemt het Europees Parlement over haar conclusies. De commissie pleit voor het opheffen van een entverbod, maar alleen als een MKZ-uitbraak zich voordoet. Dat klinkt als een stap vooruit, maar het schept volgens De Roo twee problemen.
"Ten eerste wordt een oplossing van het afzetprobleem, de verkoop van MKZ- vlees, in het voorstel nergens genoemd. Jan Mulder, europarlementariër van de VVD, ziet een oplossing voor de afzet op nationaal niveau. Maar Nederland produceert veel meer dan ze kan consumeren. Voor de boer blijft het dan een financiële strop aangezien die het vlees niet kan afzetten”, aldus De Roo.
Ten tweede heeft De Roo principiële bezwaren tegen het verbieden van vaccineren. “De kans op een massale MKZ-uitbraak wordt bij een ent-verbod groter. Terwijl er een heel eenvoudige manier is om de ziekte te voorkomen en de evenhoevige dieren, zoals runderen, varkens, schapen, geiten en reeën gezond te houden. Alleen om de exportwinsten op te stuwen, wordt dit niet gedaan. Dat is een slechte zaak.”

Preventief vaccineren
De Roo wil preventief vaccineren mogelijk maken, zoals ook bijvoorbeeld in Argentinië het geval is, en dient daarover woensdag een amendement in. ”Preventief enten van de hele veestapel in de EU kost jaarlijks ongeveer 200 miljoen euro en voorkomt een hoop dierenleed. Dat is slechts een fractie van de kosten wanneer er eens in de tien jaar een uitbraak van MKZ met zinloos doden plaatsvindt.” Middels zogeheten marker-vaccins is het mogelijk ingeënte dieren te onderscheiden van zieke dieren, waardoor export mogelijk blijft. “Natuurlijk moet het land waar naar toe geëxporteerd wordt wel overtuigd worden om vlees van geënte dieren te accepteren. Net zoals wij geënt vlees uit Argentinië accepteren.”
Als het amendement van De Roo woensdag wordt aangenomen, kan in Europa, dus ook in Nederland, weer preventief gevaccineerd worden en is het zinloos doden van miljoenen dieren verleden tijd.

De tijdelijke commissie MKZ van het Europees Parlement stemde woensdag 20 november over het eindrapport. Het amendement van De Roo kreeg geen meerderheid. Hij brengt dit amandement dinsdag 17 december opnieuw in stemming als het hele Europees Parlement zich over het MKZ-rapport buigt.