Europa moet gevaarlijke tankers beter controleren en enkelwandige sneller uit de vaart nemen. GroenLinks steunt de email-actie van Stop de Roestbakken in zee van o.a. de vereniging Kust en Zee. Die roept premier Balkenende op om in Kopenhagen, tijdens de Europese top donderdag 12 en vrijdag 13 december, te pleiten voor aanscherping van het EU-beleid.

Half november verging de olietanker Prestige voor de Spaanse kust, drie jaar eerder verging de Erika voor de Franse kust. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman “Deze ecologische rampen zijn beide gebeurd met enkelwandige tankers. Er varen nog veel teveel Erika’s en Prestiges op de Europese wateren, dat moet snel stoppen.”

Na de ramp met de Erika heeft de Europese Unie allerlei regelgeving aangenomen die nieuwe rampen moet voorkomen. De implementatie van die wetgeving is echter te traag. Bouwman: “Helaas zijn nog niet alle maatregelen van kracht. Zo is het monitoringsysteem, dat de schepen kan volgen, nog niet van kracht en wordt niet in alle havens even streng gecontroleerd.” Ook Nederland hield zich in 2001 niet aan de verplichtte controle van 25% van de schepen in de havens.

Eind november nam de Tweede Kamer een motie, een initiatief van Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak GroenLinks, aan die onder andere pleitte voor een versneld verbod op enkelwandige schepen. De bijdrage van de transportminister De Boer (LPF) bij de ministerraad in Brussel was, ondanks deze motie, veel te zwak. Daarom zijn vanuit Nederland nu de ogen op premier Balkenende gericht om te zien of hij op de top van Kopenhagen wel duidelijker stelling durft te nemen voor strenger EU-beleid voor de scheepvaart.
Klik hier om uw steun aan ‘Stop de roestbakken in zee’ via mail te geven.