Voor het eerst in de geschiedenis bundelen de Europese havens hun krachten in een staking tegen Europees beleid. De acties zijn gericht tegen de liberaliseringsplannen van de Europese Commissie. "Als we havenbeleid Europees gaan regelen horen daar ook Europese garanties over bescherming van werknemers bij. Daar schort het tot nu toe ernstig aan", aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

De staking komt aan de vooravond van de 2e ronde van behandeling van het wetsvoorstel in het Europees Parlement. De voorstanders van liberalisering van de havens verwachten een grotere efficiëntie en lagere prijzen. Maar kwaliteit, veiligheid en goede arbeidsvoorwaarden komen, bij gebrek aan Europese minimumeisen, onder zware druk te staan. Bouwman: “De stakingen zijn het laatste middel om de Europese politici duidelijk te maken dat het de havenwerkers ernst is. Het is een laatste kans om alsnog enkele broodnodige wijzigingen in de voorstellen aan te brengen, die de positie van de havenwerkers moeten beschermen.”

Verladen
Door het voorstel van de Europese Commissie zouden reders zelf hun verladers kunnen kiezen en, wat nog erger is, de afhandeling van de lading door de opvarenden laten uitvoeren (zelf-afhandeling). Bouwman, tevens voorzitter van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid: “Vooral tegen deze zelf-afhandeling lopen de havenwerkers te hoop. Door de zeevarenden - werkend tegen lager loon en minder goede arbeidsvoorwaarden - het werk te laten verrichten, wordt de positie van de havenwerkers ondergraven."

Uitholling
Hoewel de voorgestelde havenrichtlijn sociale regelgeving in havens niet verbiedt, dreigt volgens Bouwman toch uitholling van arbeidsvoorwaarden in de havens. Door meer concurrentie neemt de prijsdruk toe. Bouwman: “Die druk komt uiteindelijk terecht bij diegene met de minste macht: de havenwerkers. De grote reders strijken het voordeel op en kunnen de verschillende Europese havens tegen elkaar uitspelen." De scheepvaart is een sector die weinig bescherming van werknemers kent, er bestaan talloze misstanden en de controle is gering. Bouwman: “Het mag niet gebeuren dat via de liberaliseringsplannen voor het havenbeleid deze misstanden voet aan de grond krijgen.”

Steun aan acties
Bouwman ondersteunt de havenacties dan ook van harte en hoopt dat de actie Europa-breed gevoerd wordt. Daarmee kan men voorkomen dat schepen voor de acties kunnen ´vluchten´. Volgens de Belgische vakbonden worden er vanaf dit weekend acties gevoerd in Finland, Denemarken, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Malta, Griekenland, Cyprus en Groot Brittannië .