Het goederenverkeer door de Alpen veroorzaakt sneller dan elders smogvorming en opstopping. Daarom bedong Oostenrijk, bij de toetreding tot de EU in 1995, een 'ecopuntensysteem' om het land te ontzien als doorvoerland. Eind 2003 loopt deze overeenkomst af. Vandaag debatteerde het Europees Parlement over deze overeenkomst en knabbelde al iets van het systeem af.

Het verkeersprobleem in Oostenrijk is nijpender dan in andere lidstaten. Veel goederen doorkruisen de Alpen. De spaarzame wegen daar raken snel overbelast en de kwetsbare Alpen verzuren. Vandaar dat Oostenrijk de goederendoorvoer wil beperken. Oostenrijk verdeelt jaarlijks de ecopunten over de lidstaten, die ze vervolgens aan de vervoerbedrijven geven.

Transportsector
Het ecopuntensysteem is de transportsector al jaren een doorn in het oog. Zij lobbyen al tijden voor afschaffing en redeneren dat nu de vrachtwagens schoner zijn geworden, het aantal vrachtwagens dat door Oostenrijk mag rijden omhoog kan. "Dat klinkt logisch," reageert GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman, "want de CO2-emissie van vrachtwagens is inderdaad omlaag gegaan. Maar ook schone wagens maken lawaai en veroorzaken overlast. De maximum CO2-uitstoot kan, als er meer vrachtwagens mogen rijden, hoger uitvallen dan dat nu het geval is."

Meer overlast
Het voorstel dat het Europees Parlement 12 februari aannam, stelt dat schonere vrachtwagens vanaf 2004 ongelimiteerd door de Oostenrijkse Alpen mogen rijden. Tot 2007 blijft voor de meer vervuilende, oudere vrachtwagens wel een quotum gelden. Bouwman vindt het voorstel te ver gaan: "Het afbreken van het ecopunten-systeem, zonder het invoeren van een alternatief systeem, leidt tot een ongebreidelde groei van transport door deze kwetsbare gebieden.”

Alternatief systeem
De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, streeft naar vervanging van het ecopuntensysteem door een kilometerheffingssysteem – met een grens in aantallen van het aantal vrachtwagens - om transport door het Alpengebied te temperen. Dit voorstel heeft vandaag in het Europees Parlement helaas geen meerderheid gehaald. De Oostenrijkse regering is echter wel voorstander van zo'n systeem. Bouwman: "Bij de onderhandelingen in de raad van transportministers zal Oostenrijk zo'n idee wellicht op tafel leggen."