Vandaag, donderdag 13 februari, debatteerde het Europees Parlement over de gezondheidsrisico's van drugsgebruik. Een ruime meerderheid van het Europees Parlement stemde, tot genoegen van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg, voor aansporing van de lidstaten tot het testen van synthetische drugs zoals XTC.

Drugsgebruik en -verslaving blijft, ook binnen Europa, een omstreden punt. "Het raakt aan ons onvermogen om de realiteit naar onze hand te zetten en dat is niet makkelijk voor politici", verklaart Buitenweg in haar bijdrage aan het debat. "Zero-tolerance, of nog eenvoudiger: het sluiten van de ogen, is geen oplossing. De vraag aan ons politici is: hoe zorgen we voor verbeteringen in een realiteit die ons niet aanstaat."

Testen
Buitenweg ziet het testen van synthetische drug als één van de mogelijkheden om die realiteit te beïnvloeden. Jongeren gebruiken deze drugs met name op feesten en in disco's. Om de winstmarge te vergroten wordt er soms flink met deze drugs geknoeid. "Hierdoor komen er andere stoffen in die nog gevaarlijker kunnen zijn dan de originele drugs. Dat heeft tot heel wat dodelijke ongelukken geleid." Testen kan de gezondheidsrisico's verminderen. "Bovendien zorgt het voor contact tussen hulpverleners en gebruikers en brengt het in kaart welke gevaarlijke stoffen op de markt zijn." In Nederland wordt helaas sinds 1999 niet meer tijdens de feesten zelf getest. Wel kunnen centra in het land pillen testen . In Oostenrijk wordt, op dit moment als enige lidstaat, wel bij bepaalde feesten of concerten ter plaatse getest.

Voorlichting
Buitenweg is zich ervan bewust dat het testen gezien kan worden als een verkeerd signaal. Daarom is voorlichting cruciaal. "Niet gebruiken is natuurlijk het veiligst. De overheid moet duidelijk maken, dat een goedgekeurde pil niet wil zeggen dat gebruik ervan een goed idee is. Preventie en voorlichting blijven zeer belangrijk. Maar we moeten onze kop niet in het zand steken en ervoor zorgen dat een nachtje uit geen levensgevaarlijke onderneming wordt."

VN afspraken
Er zijn drie conventies van de Verenigde Naties die relevant zijn voor dit onderwerp. Op 16 en 17 april 2003 is in Wenen een VN-conferentie over de internationale afspraken m.b.t. drugsgebruik. Die bijeenkomst wil Buitenweg aangrijpen om de gedateerde VN-conventies (uit 1961, 1971 en 1988) te evalueren en wellicht aan te passen. Buitenweg: "Deze conventies zijn niet voor de eeuwigheid. We moeten behouden wat goed heeft uitgepakt, en veranderen wat de volksgezondheid verslechtert en de georganiseerde criminaliteit in de kaart speelt." Maandag 17 februari bespreekt de commissie burgerlijke vrijheden dit voorstel van de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt.