In plaats van regels over overheidssteun aan havens - die de concurrentiepositie van de havens beïnvloedt - , werd het een liberaliseringsvoorstel van dienstverlening bínnen havens. Niet de havens, maar de havenwerkers worden aangepakt. De ontgoocheling bij de groene europarlementariërs is groot.

De verschillen tussen financiering en management van Europese havens is groot en zorgt voor concurrentieverstoring. Daarom vroeg het Europees Parlement om concurrentie bevorderende regelgeving. De Europese Commissie is echter gekomen met een heel ander voorstel: een blauwdruk voor het openen van concurrentie binnen havens. De groene europarlementariërs Theo Bouwman (GroenLinks), Jan Dhaene (Agalev) en Bart Staes (Agalev) verwijzen het voorstel naar de prullenbak en willen dat er alsnog wetgeving ter verbetering van de havenconcurrentie komt.

Havenarbeiders vogelvrij
In veel lidstaten hebben de havenarbeiders een beschermde positie. Het huidige voorstel wil die afbreken. Schepen kunnen dan eigen lossers en laders inzetten, de zogenaamde 'zelfafhandeling'. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman vindt dat er veel te weinig rekening wordt gehouden met bezwaren van de havenarbeiders en vakbonden. "Kwaliteit, veiligheid en goede arbeidsvoorwaarden komen, bij gebrek aan Europese minimumeisen, zwaar onder druk te staan. De stakingen die naar aanleiding van dit voorstel in de havens uitbraken, snijden wel degelijk hout."

Verwerpen
Het Europees Parlement is ernstig verdeeld over het voorstel. Verwerping van het voorstel haalde in de transportcommissie dinsdag 18 februari 2003 net geen meerderheid. Daarom is het voorstel middels wat amendementen opgekrikt, mocht het uiteindelijk bij de stemming van het voltallige Europees Parlement wel een meerderheid halen. Bouwman: "Eigenlijk kunnen we beter zonder de richtlijn. Daarom zal de Groene fractie tegen deze richtlijn stemmen."