Europese politieke partijen bestaan niet. De kiezer moet bij de verkiezing van het Europees Parlement op nationale partijen stemmen. Maar de vorming van Europese partijen, ook een groene, komt steeds dichterbij. Deze week stemde het Europees Parlement over het geldpotje van Europese politieke partijen.

"Europese partijen zijn een logisch gevolg van Europese integratie, brengen Europa dichter bij de burger en versterken het Europese publieke debat", bepleit GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg die strijd voor vernieuwing en hervorming in het Europees Parlement.

Stemmen naar ideologie
De europarlementariërs zijn nu nog direct verbonden aan nationale partijen. Nadat ze gekozen zijn, bundelen de europarlementariërs de krachten op ideologische gronden in fracties in het Europees Parlement. Het europarlement functioneert als een 'normaal' parlement. Bij stemgedrag is ideologie voor de volksvertegenwoordigers (inmiddels) belangrijker is dan de nationaliteit, aldus een onderzoek van de London School of Economics.

Europese groene partij
Ook binnen de groene fractie is dat duidelijk te zien, vindt Buitenweg. De vier GroenLinks-europarlementariërs zitten samen met Finse, Duitse, Franse, Italiaanse en andere groenen in één fractie. "Tussen de verschillende groenen wordt veel meer afgestemd dan een paar jaar geleden. We proberen constant een gezamenlijk standpunt in te nemen." De plannen tot oprichting van een Europese groene partij zijn inmiddels vergevorderd. Buitenweg: "Dat kan ons meer slagkracht in het publieke debat en daarmee ook in het Europees Parlement geven."

Financiering
De christen-democraten slaagden er dinsdag 11 maart bijna in de financiering van Europese partijen via de parlementsbegroting te laten verlopen. Buitenweg verzette zich tegen dit voorstel. Ook de Europese Rekenkamer veroordeelde expliciet verwevenheid, zoals met het voorstel van de christen-democraten het geval zou zijn. Buitenweg: "In Nederland wordt partijopbouw en het werk in de Tweede Kamer nadrukkelijk gescheiden. Op initiatief van de Groenen/EVA-fractie komt het geld voor Europese politieke partijen straks uit de algemene begroting."

Voorwaarden
Een Europese politieke partij moet in minstens drie EU-lidstaten actief zijn of 5% van de stemmen bij de laatste Europese verkiezingen hebben behaald, aldus een voorstel van de Europese Commissie. Verder moeten de regels rond sponsoring helder en streng zijn. Het voorstel is nu dat vanaf 100 euro de schenker bekend moet worden gemaakt. Sponsoring boven 5000 euro is verboden. Deze week werd 'slechts' over de plaats in de begroting gestemd. Het voorstel over de voorwaarden van Europese politieke partijen bespreekt het Europees Parlement later dit jaar.