De oorlog tegen Irak overschaduwt de jaarlijkse EU-werkgelegenheidstop. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman acht het raadzaam dat de Europese regeringsleiders zich tijdens hun samenzijn bezinnen op hun verhouding tot de VS. “De onvoorwaardelijke solidariteit van Blair en Aznar heeft geen rem kunnen zetten op het Amerikaanse unilateralisme”, aldus Bouwman.

Vrijdag 21en zaterdag 22 maart vond in Brussel de sociale voorjaarstop plaats. “De oorlog tegen Irak vergroot het risico dat de Europa in een recessie belandt. Dat is een reden om het eigenlijke onderwerp van de voorjaarstop, economie en werkgelegenheid, niet helemaal terzijde te schuiven. Te meer daar ook hier de Verenigde Staten minder dan ooit het baken vormen waar Europa op kan koersen,” Bouwman - voorzitter van de commissie werkgelegenheid en Sociale Zaken - in een kritische beschouwing in het dagblad de Gelderlander op vrijdag 21 maart.

Klik hier voor het hele artikel