Groene partijen uit de ‘Noordzeelanden’ bundelen de krachten en pleiten voor meer politieke aandacht voor kust en zee. "De ongelukken met de Erica (Frankrijk, 1999), de Prestige (Spanje, 2002) en de Tricolor (Het Kanaal, 2002) bewijzen dat de veiligheid van de scheepvaart, zee en kust niet is gewaarborgd", aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

De Noordzee-Groenen bestaat uit vertegenwoordigers van groene partijen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, België, Nederland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Afgelopen vrijdag 28 maart kwamen ze in Rotterdam bijeen. Deze week kwam de definitieve versie van de gezamenlijke verklaring naar buiten. In die verklaring roepen de Noordzee-Groenen hun regeringen en Europese Unie op de zorg voor zee en kust hoger op de agenda te zetten.

Enkelwandige tankers
Dagelijkse varen tankers met stookolie vanuit de Baltische havens naar Rotterdam, waarvan naar schatting de helft nog enkelwandig is. De Russische stookolie wordt in Rotterdam overgeladen op grote tankers met bestemming Verre Oosten. Deze modernere schepen zijn voor circa 70 % dubbelwandig. Alle enkelwandige tankers onder EU-vlag moeten onmiddellijk uit de vaart genomen worden, vinden de Noordzee-Groenen. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo: "De milieuproblemen van de zeeën zijn nauw verbonden met het europees energiebeleid. Zolang onze samenleving zoveel olie verbruikt, zal het tankertransport een probleem blijven. De Noorzeevervuiling moet een prikkel zijn om meer werk te maken van duurzame energiebronnen."

Eisenpakket van de Noordzee-Groenen:
* direct verbod op enkelvoudige EU-tankers
* weigeren van alle enkelwandige tankers in Europese havens
* Noordzeestaten wijzen havens aan die als uitwijkhaven kunnen dienen voor schepen in nood
* een gedragscode voor de milieuverantwoorde sloop van roestbakken
* reders dienen de kwaliteit van de bemanning op EU-niveau te houden
* op korte termijn: regeling voor de financiële aansprakelijkheid en de financiële compensatie in geval van schade aan zee- en kustmilieu
* zware (cel)straffen voor kapiteins en reders bij grove overtredingen indien er sprake is van aantoonbare nalatigheid
* geen privatisering van haveninspectiediensten
* havenautoriteiten intensiveren de inspecties, delen zware boetes uit, leggen enkelwandige tankers aan de ketting
* de Noordzeestaten gaan over tot de instelling van een Noordzee-waterstaat die controle uitvoert op illegale (olie)lozingen
* organisaties voor spoedeisende interventies op de Noordzee (oliebestrijdingsvaartuigen) dienen over voldoende middelen te beschikken