De Schotse Groenen hebben een vaste plaats bevochten in het Schotse politieke landschap. Bij de verkiezingen voor het Schotse parlement, gisteren, veroverden zij zeven van de 129 zetels. In 1999, bij de eerste verkiezingen voor het nieuwe Schotse parlement, slaagde alleen partijleider Robin Harper erin een zetel te veroveren.

Harper heeft zich de afgelopen jaren met name onderscheiden als pleitbezorger van biologische landbouw en hernieuwbare energiebronnen. In het stemlokaal hebben de Schotse kiezers zijn vriendelijke maar vasthoudende vorm van activisme, binnen en buiten het parlement, beloond.

Engeland en Wales
Bij de gelijktijdige lokale verkiezingen in Engeland en Wales hebben de Groenen 53 zetels behaald, een winst van twaalf. De Groenen braken door in steden als Manchester en York. In deze regio’s hoopt de partij in juni volgend jaar, bij de Europese verkiezingen, zetels te veroveren. Op dit moment hebben de Engelse Groenen twee zetels in het Europees Parlement.

GroenLinks feliciteert de Britse Groenen met hun verkiezingswinst, en hoopt dat zowel de Engelse als de Schotse Groenen in juni 2004 versterking zullen leveren voor de Groene fractie in het Europarlement.

Meer info:
www.scottishgreens.org.uk