In veel agenda´s staat bij 9 mei: 'dag van Europa'. Een feestdag. Maar wat is er eigenlijk op 9 mei gebeurd?

Schuman
Op 9 mei 1950 openbaarde de Franse minister van Buitenlandse Zaken Robert Schuman de plannen voor de oprichting van een gemeenschap van kolen en staal. Het doel: nooit meer oorlog in Europa. De koude oorlog was begonnen en heel Europa vreesde voor een nieuwe wereldoorlog.

Kolen en staal
'Door de gezamenlijke productie van de oorlogsindustrieën onder gezag te plaatsen van een nieuwe hoge autoriteit, wier beslissingen bindend zijn voor Frankrijk, Duitsland en de andere landen die zich aansluiten, legt dit voorstel de eerste concrete fundamenten voor een Europese federatie, die onontbeerlijk is voor het handhaven van de vrede', aldus Schuman in 1950. Kolen en staal waren toen de basisingrediënten voor industrie en dus ook de oorlogsindustrie.

Sinds 1985
Tijdens de top van Milaan in 1985 besloten staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Gemeenschap om 9 mei uit te roepen tot 'Dag van Europa'. Als eerbeton aan dit plan.