De Amerikaanse douane heeft toegang tot passagiersgegevens van alle vluchten uit Europa. Marijke Vos, Tweedekamerlid GroenLinks, en Kathalijne Buitenweg, GroenLinks-europarlementariër, voerden dinsdag 20 mei actie op Schiphol en later op het Brusselse Zaventem. Ze riepen passagiers - die naar de VS vliegen - op bezwaar te maken tegen de schending van hun privacy.

BESCHERM UW PRIVACY
Binnenkort naar de VS? Net naar de VS gevlogen?
DIEN EEN KLACHT IN!
Schending privacy
De Amerikaanse douane en grenspolitie hebben toegang tot passagiersgegevens van alle vluchten uit Europa naar de Verenigde Staten. Dat is in strijd met de Europese privacywet. De Europese Commissie ziet de gang van zaken echter door de vingers. Dit terwijl de Europese Commissie - als hoedster van de verdragen - geacht wordt die te handhaven.

Actie
Samen met de SP en de niet-gouvernementele organisatie Bits of Freedom protesteert GroenLinks op deze manier tegen de huidige gang van zaken. Middels een (model)brief aan het College bescherming persoonsgegevens kunnen reizigers die van of naar de VS vliegen bezwaar maken tegen registratie van hun gegevens. "De reacties van de passagiers waren zonder uitzondering positief. We hadden erop gerekend dat bijvoorbeeld Amerikanen momenteel weinig begrip op zouden kunnen brengen voor het belang dat wij aan goede bescherming van privacygegevens hechten. Maar als je mensen vertelt dat de VS zelfs je creditcardnummer opvragen en het onduidelijk blijft wat er precies met de gegevens gebeurt dan schrikken ze wel”, aldus Buitenweg.

Grote druk
De Europese luchtvaartmaatschappijen stonden onder grote druk de gegevens af te staan. Bij weigering werd gedreigd met het intrekken van landingsrechten. Buitenweg: ”Het kan niet zo zijn dat onze wetten in Washington worden gemaakt en ons vervolgens - via chantage - worden opgelegd."

Ook op vliegveld Zaventem (Brussel) en Schwechat (Wenen) waren acties tegen de overdracht van passagiersgegevens van vluchten naar de Verenigde Staten en werden voorbeeldbrieven uitgedeeld. In Brussel, waar de actie laat op de middag was, was GroenLinks ook aanwezig.

meer info