Dinsdag 3 juni stemde het Europees Parlement in met het versneld uit de vaart nemen van enkelwandige tankers. Ruwe olie mag per direct niet meer in enkelwandige tankers door de Europese wateren worden vervoerd. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman is blij met de aanscherping.

Milieurampen - zoals met de Erica en de Prestige voor de Franse en Spaanse kust - mogen in de toekomst niet meer voorkomen. Daarom nam de Europese Unie een pakket maatregelen om dat te voorkomen. Dinsdag 3 juni stemde de overgrote meerderheid voor aanscherping van die maatregelen.

Vrachtschepen
Naast het versneld uit de vaart nemen van oude en daarom gevaarlijke olievervoerende schepen, pleit Bouwman ook voor aanscherping van regelgeving voor vrachtschepen in het algemeen. "De Tricolore, die in het Kanaal gezonken is, vervoerde splinternieuwe auto. De olie die uit dit schip lekte was de eigen brandstof." Momenteel ligt ook voor de Zweedse kust een gezonken schip dat chemicaliën vervoerde. Ook dit schip heeft duizenden liters brandstof aan boord die nu de kust bedreigen.

Tank van een tanker
"De brandstoftank van een vrachtschip kan enorm veel brandstof, ofwel bunkerolie bevatten. Daarom moet voorkomen worden dat die olie in zee terecht komt. Brandstoftanks van vrachtschepen moeten beter beschermd worden of bijvoorbeeld dieper in het schip geplaatst, zodat ze niet gaan lekken in geval van een ongeluk. Dat is de volgende slag die geslagen moet worden", aldus Bouwman.