Sinds 1 januari 2003 is een dodehoekspiegel of een camera verplicht op Nederlandse vrachtwagens. Nederland liep daarmee, na grote publieke druk, vooruit op de Europese wetgeving. Het Europees Parlement stemde dinsdag 1 juli in met het verplicht stellen van zogenaamde ‘indirect zicht verbeterende systemen’: dodehoekspiegels en camera’s.

Dertig jaar te laat
GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman is blij, maar toch ook teleurgesteld over dit besluit: “Het is heel goed dat de verkeersveiligheid eindelijk Europees breed prioriteit krijgt, maar deze regelgeving had er dertig jaar geleden al moeten zijn. Dat had vele slachtoffers kunnen voorkomen.” Bovendien hebben de verkeersministers de plannen van de Commissie afgezwakt door onnodig lange overgangstermijnen te eisen.

In Nederland
In augustus 2001 verongelukte de dochter van schrijfster Anna Enquist op de Dam in Amsterdam. Dat versnelde het debat tot invoering van de dodehoekspiegel voor vrachtwagens. Per 1 januari 2003 is het verplicht voor vrachtwagens. In 2002 steeg het aantal vrachtwagens met dodehoekspiegel zo’n 15 tot 25 procent, waarna het aantal verkeersslachtoffers met rechtsafslaande vrachtwagens in Nederland sterk daalde. In 2002 vielen er 9 doden, 25 mensen raakten gewond. In 2001 waren dat er nog 19 en raakten 47 mensen gewond (2000: 14 doden, 42 gewonden). Bouwman: ”Omdat in 2003 alle vrachtwagens met een dodehoekspiegel moeten zijn uitgerust, zal het effect dit jaar waarschijnlijk groter zijn.”

Sensoren
Bouwman wil meer dan alleen verplichtstelling van de dodehoekspiegel. “We moeten nu zo snel mogelijk de volgende slag slaan: elektronische sensoren. Veel luxe nieuwe wagens hebben die sensoren om te voorkomen dat ze een krasje op de auto krijgen als ze achter uit inparkeren. Er gaat een piepje als ze te dicht bij een paaltje of de achterbuurman komen. Die techniek is ook toepasbaar voor vrachtwagens”, aldus Bouwman.

Afstellen
Niet alleen de aanschaf, maar ook de juiste afstelling van de dodehoekspiegels is uitermate belangrijk. Dat blijkt er in de praktijk nog wel eens bij in te schieten. Of chauffeurs weten niet goed hoe het moet. Bouwman: “Bij controle moet daar goed op gelet worden. Elektronische apparatuur heeft daarbij het voordeel dat het slechts één keer afgesteld hoeft te worden.”