Spotjes waar de gordijnen tegenaan hangen. Zekeringen open en bloot onder in een garderobekast. Er is nogal wat mis met de elektriciteit in caravans, die de kans op brand vergroot. De Europese veiligheidseisen zijn er, maar worden niet nageleefd. Dat kan niet, aldus GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo.
schriftelijke vraag aan ECNederland is met 433.000 caravans caravankampioen per hoofd van de bevolking. Nergens in europa is de caravandichtheid groter.
CE-keurmerk
In de 'Europese laagspanningsrichtlijn' zijn producenten verplicht hun artikelen te testen. Bij goed gevolg wordt een veiligheidsgarantie afgegeven: het CE-keurmerk. Maar liefst 85% van de caravanmerken blijkt geen CE-keurmerk te geven op de elektrische aparatuur. Daarmee wordt op grote schaal de Europese wetgeving geschonden, aldus De Roo. Het zijn niet alleen de oude caravans waar het EC-keurmerk ontbreekt. Ook de elektrische apparatuur van nieuwe caravans hebben niet altijd een CE-keurmerk, zo blijkt uit artikelen in het Algemeen Dagblad van 6 en 8 september 2003. Daarom vraagt De Roo, samen met zijn collega-parlementariërs Corbey (PvdA) en Oomen-Ruijten (CDA), de Europese Commissie om opheldering.
Bezorgd
Naast de onbeschermde zekeringen en verlichtingsspotjes ontbreekt vaak een aardschakelaar. De Roo is bezorgd over de gebreken: De veiligheidsproblemen zijn zeer serieus. Zo is elektrische bedrading aangebracht direct onder het caravandak - vaak van inferieur materiaal en niet bestand tegen de hoge temperaturen van een caravan in de Franse zon. Ook omvormers die de spanning van 220 naar 12 Volt omzetten - zijn vaak niet afgeschermd van bagage. Dat zijn gebreken die je als leek niet kunt controleren, maar het kan wel kortsluiting, oververhitting en in het ergste geval brand tot gevolg hebben."
Controle
De Europese laagspanningsrichtlijn is er om de consument te beschermen tegen ondeugdelijke of zelfs gevaarlijke producten. De lidstaten zijn verantwoordelijk voor de naleving van de Europese wetgeving. In Nederland is dat de Keuringsdienst van Waren. De Roo: De Keuringsdienst van Waren heeft de afgelopen jaren geen enkele controle gehouden bij caravanverkopers. Daarmee hebben ze wederom het brevet van onvermogen ruimschoots verdiend.
Vragen aan EC
De europarlementariërs vragen de Europese Commissie om de lidstaten, waaronder Nederland, zo snel mogelijk op de controle-verantwoordlijkheid wijzen. Ook willen ze weten welke maatregelen de Europese Commissie denkt te nemen richting de overheden, caravanbouwers en -importeurs om de gevaarlijke situatie te beheersen en te voorkomen.
Schriftelijke parlementaire vraag van Alexander de Roo (GroenLinks), Dorette Corbey (PvdA), Ria Oomen-Ruijten (CDA)
(9 september 2003)
Betreft: Elektrische veiligheid caravans
Volgens twee berichten in het Algemeen Dagblad (d.d. 6 resp. 8 september 2003) voldoen de elektrische installaties in de meeste caravans niet aan de europese veiligheidsvoorschriften. Het CE-keurmerk ontbreekt in 34 van de 40 merken caravans. In totaal telt Nederland 433.000 toercaravans.
De meest voorkomende gebreken betreffen het ontbreken van aardlekschakelaars, omvormers die onvoldoende geventileerd worden, niet goed aangebrachte of onbeschermde elektrische bedrading, alsmede connectoren. Als gevolg hiervan kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan voor de in de betreffende caravans verblijvende mensen, en kinderen in het bijzonder.
Is de Europese Commissie met ons van mening dat er in Nederland en in andere lidstaten op grote schaal wordt afgeweken van richtlijn 93/68/EEG ?
Kan de Europese Commissie aangeven in hoeverre de richtlijn productaansprakelijkheid van toepassing is op caravans met dergelijke ondeugdelijke elektrische installaties, en wat de consequenties kunnen zijn wanneer er zich ongelukken voordoen?
Kan de Europese Commissie aangeven of, en hoe en door wie, in de diverse lidstaten gecontroleerd wordt op het voldoen aan richtlijn 93/68/EEG en andere relevante wetgeving?
Welke stappen heeft de Commissie de afgelopen jaren ondernomen om te controleren of de lidstaten - en Nederland in het bijzonder - voldoen aan Europese richtlijn 93/68 en is het de Commissie opgevallen dat de Nederlandse instanties geen controle hebben uitgeoefend in de voor Nederlandse vakantiegangers zo belangrijke caravanbrache - en zo ja tot welke vervolgstappen heeft dit geleid?
Welke maatregelen richting de overheden, caravanbouwers en -importeurs denkt de Europese Commissie te nemen om deze gevaarlijke situatie te beheersen cq. Te voorkomen?