Deze week begonnen nieuwe acties tegen de liberalisering van Europese havenwetgeving. Ook GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman strijdt tegen die liberalisering en ondersteunde de acties in de Rotterdamse haven. “Het Europees Parlement stemde in maart al grotendeels tegen de plannen, nu moeten de EU-transportministers nog overtuigd worden”, aldus Bouwman.

Zelfafhandeling
Het protest van de havenwerkers richt zich vooral tegen de ‘zelfafhandeling’. Reders zouden het laden en lossen van schepen voortaan door eigen personeel mogen laten uitvoeren, bijvoorbeeld door het scheepspersoneel. Die werken vaak onder slechtere arbeidsvoorwaarden dan de havenwerkers, waardoor er sprake is van valse concurrentie en de havenarbeiders hun baan dreigen te verliezen. Deze week mobiliseren havenwerkers in Nederland, Duitsland, België en Spanje zich om een vuist tegen de liberaliseringplannen te maken.

Werknemersrechten en veiligheid
"De havenwerkers zijn bang dat hun banen en arbeidsvoorwaarden door de liberaliseringvoorstellen van de Europese Commissie onder druk komen te staan. Die angst is absoluut gegrond", aldus Bouwman na afloop van de opwarmactie in Rotterdam dinsdag 16 september. "GroenLinks pleit dan ook voor minimumwaarborgen voor werknemersrechten en veiligheid in de Europese havenwetgeving." Bouwman is voorzitter van de commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken.

Onderhandelingen
De transportministers van de EU-lidstaten moeten zich uiterlijk begin november uitspreken over de liberaliseringvoorstellen en zich buigen over de mening van het Europees Parlement. Die zwakte het voorstel in maart 2003 op drie punten af: te eerste blijft 'zelfafhandeling' beperkt tot op het schip (het werk op de wal blijft dus exclusief in handen van de havenwerkers), ten tweede moeten alle havenbedrijven vergunningen hebben en tenslotte vallen de loodsdiensten buiten het voorstel. Bouwman: “Het is nu zaak dat het Europees Parlement in de onderhandelingen met de Raad van Ministers de poot stijf houdt en geen concessies doet.”

Verzet
Hoewel Bouwman de mening van het Europees Parlement niet ver genoeg vond gaan, is hij blij dat het verzet tegen de voorstellen groeit, ook bij de politici. “Hopelijk dringt die boodschap ook bij de transportministers door en is dit slechte voorstel begin november van tafel.” Op 29 september is er een grote staking in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen om de Nederlandse minister te overtuigen dat het de havenarbeiders ernst is. Ook in andere Europese haven zal dan gestaakt worden.