Woensdag 1 oktober stemde de transportcommissie over liberaliseringplannen van het treinverkeer in Europa. GroenLinks is voorstander van liberalisering voor goederenvervoer, maar niet van personenvervoer. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman: “Experimenten bij de Nederlandse Spoorwegen met personenvervoer tonen aan waar liberalisering toe kan leiden, om van de Britse catastrofe maar te zwijgen.”

Goederen
Per 2006 moet de markt voor goederenvervoer in de EU helemaal open zijn, daar stemde een meerderheid van de transportcommissie woensdag 1 oktober mee in. Ook GroenLinks is voorstander van liberalisering van goederenvervoer per spoor, omdat dat een goede manier is om die vervoerssector nieuw leven in te blazen. Voor de liberalisering van het goederenvervoer per spoor is Europese afstemming van de infrastructuur en technische systemen voor besturing en veiligheid noodzakelijk.

Personen
Personenvervoer is een heel ander verhaal, stelt Bouwman. “Personenvervoer is een groot publiek belang. Betaalbaarheid, gegarandeerde dienstverlening en afstemming van de diensten zijn van zodanig belang voor het publiek, dat dat voor iedereen toegankelijk moet blijven. Daar past geen ondoordachte liberalisering.” De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, stemde dan ook tegen het voorstel om ook het personenvervoer per trein te liberaliseren.

Stemming transportcommissie
Helaas bleek een meerderheid van de transportcommissie van het Europees Parlement wel voorstander van liberalisering van personenvervoer te zijn. Het voorstel is om de Europese markt voor uiterlijk in 2008 te openen. Bouwman van GroenLinks vindt dat de transportcommissie met deze houding veel te hard van stapel loopt. "De liberalisering van goederenvervoer is voor de spoorbedrijven al een hele klus. Als we nu ook het reizigersvervoer open gooien, krijgen we gegarandeerd chaos op het spoor", aldus Bouwman.

Vervolg
Zowel de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, als de Europese transportministers vinden het veel te vroeg voor liberalisering van personenvervoer. Ook zij moeten instemmen met het uiteindelijke voorstel. In de week van 20 oktober stemt het Europees Parlement in de plenaire zitting hierover in tweede lezing.