Kappers, fietsenmakers, schoenlappers en stukadoors verrichten arbeidsintensief werk dat sinds januari 2000 onder het lage BTW-tarief valt. Die maatregel leverde in Nederland enkele duizenden extra banen op. Toch wil de Europese Commissie er een einde aan maken. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman is voor behoud van laag BTW-tarief voor arbeidsintensief werk.

Proef
Sinds januari 2000 is een proef om voor enkele arbeidsintensieve sectoren een laag BTW-tarief (belasting toegevoegde waarde) te rekenen: 6% in plaats van het hoge tarief van 19%. Doel van deze maatregel was tweeledig. Ten eerste wilde men het arbeidsintensieve werk betaalbaar houden en meer werkgelegenheid in deze sectoren scheppen. Ten tweede zou de maatregel zwart werk ontmoedigen. Zeven landen namen deel aan het project. In januari 2004 loopt het experiment af.

Effect
Belangrijke vraag voor de Europese Commissie was of de maatregel tot meer werkgelegenheid leidt. Het rapport van de Europese Commissie concludeert dat dit nauwelijks het geval is. Onderzoek in Nederland wijst echter uit dat de maatregel wel degelijk succes had. En ook in andere landen, waaronder Frankrijk en Spanje, ontstond meer werkgelegenheid weten brancheorganisaties en vakbonden. Bouwman: "Er wordt getwijfeld over de degelijkheid van het onderzoek. Daarbij is de duur van het experiment is zo kort dat het de vraag is of alle effecten al voldoende meetbaar zijn.”

Belastingplannen
In de nieuwe belastingplannen van de Europese Commissie, die de economische commissie deze week besprak, verdwijnt het lage BTW-tarief voor de genoemde sectoren. Theo Bouwman, voorzitter van de werkgelegenheidscommissie, vindt dat een slecht idee: "Op dit moment loopt de werkloosheid overal in Europa op. Iedereen hamert op verlaging van de kosten van arbeid. Een maatregel, die zelfs ten tijde van krappe arbeidsmarkt extra banen opleverde, is vooral nu van groot belang. Afschaffing van het lage BTW-tarief op dit moment is dan ook niet te verkopen."

Reddingskans
Vertegenwoordigers van de betrokken sectoren pleitten dinsdag 7 oktober in een hoorzitting van de economische commissie van het Europees Parlement voor behoud van de regeling. Zij presenteerden de positieve resultaten van de maatregel in hun sector. Ook Lodewijk de Waal, voorzitter van de Nederlandse vakbond FNV, kwam naar Brussel om namens vakbond én werkgevers het belang van de lage BTW te onderstrepen.

Europese ministers
Het Europees Parlement kan de Europese Commissie slechts adviseren in deze kwestie. Het is aan de de Europese ministers van financiën om het lage BTW-tarief te behouden voor arbeidsintensieve diensten. Minister Zalm kreeg van de Tweede Kamer opdracht gekregen om de maatregel te verdedigen, maar zal hard moeten werken om zijn Europese collega's mee te krijgen.

Op 16 of 17 december 2003 stemt het Europees Parlement over de kwestie. Vervolgens besluiten de ministers van financiën definitief over de maatregel. Het experiment afloopt op 31 december, het nieuwe besluit treedt dan in werking.