De milieueisen voor vrachtwagens zijn de laatste jaren flink opgeschroefd. Die voor schepen en dieseltreinen bijna niet. De milieuvoordelen van vrachtvervoer per trein of boot zijn daardoor afgenomen. Dinsdag 21 oktober steunde het Europees Parlement het voorstel van de groenen en de sociaal-democraten om ook die eisen op te schroeven.

Groene vervoerders
Het Europees Parlement wil dat de spoorwegen (goederenvervoer) en de binnenvaart overschakelen op de nieuwste technologie om luchtverontreiniging door dieselmotoren tegen te gaan. De zogeheten tweede generatie katalysatoren moet verplicht worden voor alle nieuwe vrachttreinen en binnenvaartschepen die op dieselmotoren rijden/varen. “Omdat treinen en schepen aanzienlijk minder energie verbruiken dan vrachtauto’s, worden vrachttreinen en binnenvaartschepen straks opnieuw de groenste manier om vracht te vervoeren”, aldus GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo.

Niet wachten
De Europese Commissie wilde de regelgeving voor treinen en schepen pas over een aantal jaren vaststellen. De groenen en de sociaal-democraten pleitten voor een snelle aanpak van ook die sector. Zij kregen de steun van de liberalen. De christen-democraten stemden helaas tegen het voorstel tot snelle 'vergroening' van de spoorwegen en scheepvaart.

Italiaans succesje
Volgens De Roo zit Italië, dat momenteel voorzitter van de Europese Unie is, verlegen om een succes op het gebied van milieu. De Roo: “Als straks het resultaat van het Italiaans voorzitterschap wordt opgemaakt, is dit waarschijnlijk het enige positieve punt op milieugebied. Daarom waren de Italianen er zo op gespitst om de milieuministers van de EU-lidstaten in te laten stemmen met dit voorstel. Dat is ze gelukt. Nu ook het Europees Parlement dit voorstel in meerderheid steunt, is dit punt binnen.”

Deze wetgeving is het sluitstuk op de Europese wetgeving over luchtverontreiniging. Naast de schepen en dieseltreinen geldt de richtlijn ook voor 'niet voor de weg bestemde mobiele machines'. Daaronder vallen bijvoorbeeld allerlei landbouwmachines, heimachines etc. Dieselmotoren stoten stikstofoxides en roetdeeltjes uit. Die zijn kankerverwekkend en veroorzaken ozonsmog.