De WTO onderhandelingen afgelopen september in Cancun liepen uit op een fiasco. Het lukte de EU en de VS voor het eerst niet de agenda te dicteren. Op het GroenLinks-Forum stond Cancun en de globalisering centraal. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo ging in op de kansen voor een groener beleid.

Op de milieuconferentie in 1992 in Rio de Janeiro is afgesproken de ontwikkelingshulp te verhogen, maar feitelijk is de ontwikkelingshulp gedaald. De weerstand tegen de oneerlijke handel, de hoge schuldenlast van ontwikkelingslanden en de lage ontwikkelingshulp nam steeds meer toe. De top in Seattle stond in het teken van protest. Tijdens de battle of Seattle in 1999 werd massaal gedemonstreerd tegen vrijhandel en voor eerlijke handel. Zaterdag 1 november was anders-globalisering een van de workshops op het GroenLinks-Forum, de jaarlijkse discussiedag van GroenLinks, in Utrecht.

Tariefmuur
Ontwikkelingslanden hebben nog steeds geen vrije toegang tot de Europese en Amerikaanse markt. Zo is er bijvoorbeeld een heffing op rietsuiker van 300 %. Amerikaanse katoenboeren worden zwaar gesubsidieerd door de overheid, waardoor katoenboeren uit ontwikkelingslanden weggeconcurreerd worden.

Cancun
Reden voor China, India, Brazilië en Zuid Afrika om de G24 te vormen. Die 24 armere landen besloten op de onderhandelingen in het Mexicaanse Cancun gezamenlijk dwars tegen de Europese Unie en de Verenigde Staten in te gaan. Dit leidde ertoe dat er geen nieuwe afspraken werden gemaakt. De Verenigde Staten hebben inmiddels bilaterale handelsafspraken gemaakt met Peru en Thailand. Onder druk van de VS, die dreigde de ontwikkelingshulp stop te zetten, zijn ze uit de G24 gestapt.

Hoe nu verder?
Alexander de Roo vindt niet dat de WTO moet worden afgeschaft, maar dat het beleid van de WTO drastisch moet veranderen. Dat kan volgens hem aan de hand van de 3 H´s: Handel, Hulp en Harde afspraken. Het parool van de Groenen is om deze drie H´s tegelijkertijd uit te voeren: eerlijke handel, dus alleen steun voor boeren in moeilijke omstandigheden, hulp, om bijvoorbeeld drinkwater en sanitair te garanderen en harde afspraken over milieu eisen en sociale omstandigheden, om bijvoorbeeld kinderarbeid te verbieden èn bestraffen. Het komende jaar gaat de Groene fractie besteden om met zoveel mogelijk NGO´s en andere organisaties te praten over de 3 H´s, om de onderhandelingen in 2005 zo groen mogelijk te kleuren. Dat is de groene strategie voor 2004.

Vragen en discussie
Onder leiding van Anne de Boer, voorzitter van de stichting duurzame solidariteit, volgt er een discussie met de zaal. De onderwerpen lopen uiteen van bevolkingspolitiek tot genetisch gemanipuleerd voedsel. Kun je wel eerlijke handel bedrijven met de allerarmste landen? Komen de opbrengsten wel terecht bij de armste mensen? Volgens Alexander de Roo is eerlijke handel weldegelijk belangrijk, omdat alleen al in China, India, Brazilië en Zuid Afrika de helft van de wereldbevolking woont.

Consumanderen
Heeft de consument niet ook zelf een verantwoordelijkheid voor de produkten die hij koopt, moeten we in het rijke westen niet gaan consuminderen? Met consuminderen kom je volgens Alexander de Roo niet ver, er is maar een heel klein deel van de mensen bereid minder te kopen. Zijn alternatief: consumanderen. Verander het consumentengedrag. Koop alleen producten die op een duurzame, eerlijke manier zijn gemaakt. Daarvoor moeten consumenten wel goed geïnformeerd zijn. Iemand in de zaal opperde het idee om producten te labellen. Zo kan de consument zien of de trui die hij of zij koopt door kinderhanden is gemaakt.