Tot grote woede van de Oostenrijkers gaat het 'ecopunten'-systeem in 2006 op de helling. Hoewel de meest vervuilende vrachtwagens uit de kwetsbare gebieden verbannen zullen blijven, leidt het in de nacht van 25 november bereikte compromis toch tot een toename van vrachtverkeer. "Opnieuw wordt het kwetsbare Alpengebied slachtoffer van de transportlobby”, aldus Theo Bouwman.

Ecopunten-systeem
Het ecopunten-systeem is ontworpen om het 'transitoverkeer' het doorgaand verkeer door de Oostenrijkse Alpen aan banden te leggen. Vanaf de eerste dag was het systeem al een doorn in het oog van de transportsector die, zich beroepend op het vrij verkeer van goederen, onbeperkt door de Alpen wil kunnen rijden. De bestaande overeenkomst over het puntensysteem loopt eind 2003 af.

Compromis
De maandenlange strijd over de vraag hoe het ecopunten-systeem voort te zetten is in de nacht van dinsdag 25 november beslist met een compromis tussen de delegaties van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de EU-transportministers. In december spreekt het Europees Parlement zich definitief over het compromis uit. Zij kan het voorstel dan alleen eenvoudigweg accepteren of afwijzen.

Alternatief
De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, pleit voor een duurzame oplossing voor het Alpentransport waarbij het milieu en overlast de aandacht krijgen die ze verdienen. Als voorbeeld voor deze oplossing staat het kilometerheffingsysteem, zoals dat nu in Zwitserland geldt. Het geld dat de heffing op het wegverkeer opbrengt, investeert de Zwitserse regering in vervoer per spoor. Concrete voorstellen van de groenen in deze richting kregen echter van het Europees Parlement helaas geen steun.

Oostenrijk laks
Hoewel de Oostenrijkse regering om een beperking van het transitoverkeer vraagt, vanwege alle overlast die dit oplevert, is haar positie verre van zuiver. De puntenregeling geldt namelijk niet voor het Oostenrijkse vrachtverkeer. Bouwman: “De Oostenrijkse vrachtwagens mogen onbeperkt rijden. Daarnaast is Oostenrijk bijvoorbeeld in vergelijking met Zwitserland laks in het nemen van maatregelen ter verduurzaming van de transportsector, zoals bijvoorbeeld het aanpakken van vervuiling en investeringen in vervoer per spoor. Het is dan ook de vraag in hoeverre het de Oostenrijkse regering werkelijk om de ‘groene argumenten’ te doen is.”