Het partijbestuur van de Partij van de Arbeid en het bestuur van GroenLinks hebben besloten bij de Europese verkiezingen in juni 2004 een lijstverbinding aan te gaan.

De partijbesturen achten een lijstverbinding goed mogelijk omdat beide partijen opkomen voor een sterk, sociaal, duurzaam en democratisch Europa. Tevens beoordelen beide partijen het voorliggende voorstel voor een Europese Grondwet globaal op eenzelfde wijze, namelijk: 'een goede stap vooruit, maar nog lang niet optimaal'. Daarbij vinden beide partijen het van groot belang dat met een dergelijke lijstverbinding de restzetelverdeling geen stemmen verloren gaan voor de progressieve partijen.

'Kiezers bepalen of Europa zich in een conservatieve of in een progressieve richting ontwikkelt. Met deze lijstverbinding versterken wij de kracht van het progressieve Europa', aldus Joost Lagendijk, fractievoorzitter van GroenLinks in het Europees Parlement. Max van den Berg fractievoorzitter van de PvdA in het Europees Parlement zegt: 'De Partij van de Arbeid en GroenLinks hebben de afgelopen jaren in het Europees Parlement opgetrokken om het Europese gezicht socialer en democratischer te maken. Deze lijstverbinding helpt ons om de progressieve Nederlandse stem zo sterk mogelijk te maken in Europa.'

Herman Meijer, voorzitter GroenLinks
Ruud Koole, voorzitter Partij van de Arbeid