Hoe zorgen we dat 'ethisch investeren' of beter gezegd het maatschappelijk verantwoord investeren van een nichemarkt tot algemene praktijk wordt? Dat was de centrale vraag deze week op een conferentie in Brussel, georganiseerd door de Europese Groene fractie.

De omvang van maatschappelijk verantwoord beleggen valt nog in het niet bij de gangbare praktijk. De Europese Groenen willen dat verantwoord beleggen norm in plaats van uitzondering wordt en organiseerden woensdag 10 december de conferentie ‘greening the money’. Deskundigen uit de sector, waaronder wetenschappers, bankiers, investeerders en belangenorganisaties, en europarlementariërs zochten op de conferentie naar antwoorden op de volgende vragen:
1. wat verstaan we onder ethisch, groen of maatschappelijk verantwoord investeren?
2. wat is de stand van zaken?
3. hoe kan de Europese politiek maatschappelijk verantwoord investeren bevorderen?

Verschillen
Uit reacties op de eerste vraag kwam duidelijk naar voren dat er veel gebeurt rondom het thema. Groene en ethische beleggingsfondsen schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. Ook pensioenfondsen proeven voorzichtig aan het meer verantwoord beleggen van hun kapitaal. Maar tijdens het debat bleek dat de terminologie, de definities en de aanpak in de verschillende lidstaten sterk uiteenlopen. Ook op het gebied van het 'screenen' (onderzoeken) en rubriceren van bedrijven worden diverse methoden en maatstaven gehanteerd.

Stand van zaken
Het antwoord op de vraag naar de stand van zaken is tweeledig. Enerzijds groeit de sector de laatste jaren snel. Anderzijds bedraagt de totale marktomvang van maatschappelijk verantwoorde investeringen in de EU slechts 0,4 %. Informatieverstrekking blijkt cruciaal voor maatschappelijk verantwoord investeren.

Transparantie
Beleidsaanbevelingen gingen met name over het creëren van meer transparantie. Overheden, zowel nationaal als Europees, kunnen zorgen dat bedrijven meer en heldere informatie moeten verstrekken over wat ze doen en laten. Klanten kunnen op basis van die informatie bewust een keuze maken voor verantwoord beleggen van hun geld. Groenlinks-europarlementariër Theo Bouwman legt de verantwoordelijkheid voor maatschappelijk verantwoord investeren, net als het verantwoord ondernemen, bij ondernemingen in de sector. Maar overheden moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen om de bedrijven te stimuleren zich in die richting te bewegen, desnoods ‘zacht te dwingen. Bouwman: “Soms zijn regels nodig om een eerlijk speelveld te creëren en om de juiste prikkels te geven aan bedrijven en investeerders.”